Свържи се с нас

Крими

Училището трябва да стане двигател на обществото ни

Диагнозата за „болното“ средно образование не е от вчера

Published

on

Българското училище трябва да бъде двигател на икономиката на знанието, която осигурява на всички подрастващи онова ниво на знания и компетенции, даващо им възможност да се реализират в личен и в професионален план.

Малко предистория: Диагнозата за прогресивно влошаващото се състояние на образователната система в България,  в частност на училищното образование, не е от вчера. Редица проблеми – като изпразването на учебния процес от съдържание и неговото откъсване от изискванията на динамичната среда, нарастващата неграмотност и ниското ниво на знания и компетентности, с които младежите излизат от училище, като увеличаващия се брой на незаписани и отпадащи от образователната система, срива в социалния статус на българския учител и липсата на мотивация (а често и на възможности) за повишаване на неговата професионална квалификация, като превръщането на училищната среда в проекция на задълбочаващото се социално разслоение в обществото и обособяването на училището като структура, без връзка със социално-обществените промени и пазара на труда –

от години не намират отговор в своевременни,  адекватни и ефективни управленски решения

Както се посочва в доклад от 2010 година на Международната банка за възстановяване и развитие/Световната банка, до 2006 година в сектора на средното образование се правят опити за реформи, които обаче не водят до реални резултати в посока на качествена промяна в системата.

Като цяло всички политически партии бягат от темата за средното образование.

Пилотното въвеждане на делегираните бюджети през 1998 година в 4 общини, което има за цел да отвори пътя за финансова децентрализация на системата, до 2006 година не постига особени резултати – делегирани бюджети са въведени едва в 46 от 264 общини в България. Стартиралият  през 2001 година “Проект за модернизация на образованието”, осъществяван с подкрепата на Световната банка и приключил през 2003 година, не успява да постигне напредък по отношение на промяната в качеството на средното образование. Според мониторинговите доклади, стратегията остава на ниво набор от дейности без конкретни предложения за постигането им, които по същество запазват статуквото. Прибързаното и недобре подготвеното въвеждане на пробните матури през 2002-а, в крайна сметка води до обявяването им за нелегитимни през 2003 година.

И така, ако цитираме споменатия вече доклад,

реалната реформа в сектора на средното образование стартира през 2006 година,

когато е приета Националната програма за развитието на училищното образование и започват да се осъществяват първите мерки в посока на нейното изпълнение – между които са въвеждането на делегираните бюджети за всички училища в страната, актуализацията на училищната мрежа и определянето на “защитени училища”, (ре-)стартирането на системата за външно оценяване, реформите по отношение на педагогическия и непедагогическия персонал, въвеждането на  диференцираното заплащане за учителите и т.н.

Въпреки положителните тенденции в осъществяването на реформите през последните години, днешната статистика отчита някои тревожни показатели по ключови за образователната система и за нейните (не)успехи параметри. И за съжаление това по-скоро са позабравените стари, отколкото фундаментално нови предизвикателства пред средното образование в България. За да се осъществи обаче една качествена (еволюционна) промяна, то две условия трябва да бъдат изпълнени. Първо, необходима е приемственост в целите, подходите и прилаганите мерки и второ, необходимо е тези промени да се осъществяват своевременно и целенасочено. Особено когато Европа вече е начертала посоката за бъдещото развитие на Общността до 2020 година чрез идентифицирането на трите концептуални области на развитие и поредица от индикатори, които трябва да бъдат възприети от всички държави-членки. Като пълноправен член на ЕС, България също е поела ангажимента да разработи национални политики, посредством които да се опита да постигне заложените от стратегията “Европа 2020″ индикатори.

Именно в този контекст, по инициатива на президента Първанов, на 5 юни 2010 година в Благоевград беше проведена дискусия на тема “Българското училище – ключ към общество и икономика на знанието”. Участници в нея бяха експерти, анализатори, социолози, училищни директори и администратори, представители на държавната администрация и на местното самоуправление, на неправителствения сектор, включително и на учителските синдикати, на родителски организации, на учениците. В рамките на форума бяха дискутирани актуалните проблеми на образователната система в България и бяха направени редица предложения за възможни мерки, които станаха основа на обобщен аналитичен материал за въпросите на средното образование и възможните решения. Пълната стенограма от дискусията, както и аналитичен материал, обобщаващ и доразвиващ идеите и направените предложения бяха предоставени на вниманието на българската общественост под формата на печатно издание, както и в електронен вид на интернет страницата на инициативата “България 2020″ (www.bulgaria2020.bg).

12-те идеи за развитие на българското училище са синтез и продължение на изнесените факти и проблеми, както и на възможни мерки за преодоляването им, представени на публичното обсъждане. Визията на авторите, е, че българското училище трябва да стане двигател на бъдещото общество и икономика на знанието, който осигурява на всички подрастващи онова ниво на знания и компетенции, даващо им възможност да се реализират в личен и в професионален план. Трите компонента – “обхват”, “качество” и “реализация” – са посочени още в началото като основни цели. За да се покаже, че тези три цели са реалистични и изпълними (и не зависят единствено от наличието на финансови средства), към всяка една са посочени по няколко конкретни предложения за промени.

Това, разбира се, не е списъкЪТ от мерки или някаква програмна декларация – това са идеи, по които има в значителна степен постигнат консенсус и които могат да бъдат в помощ на онези, които осъществяват реформата. Защото, ако не преодолеем проблема с трайно растящия брой на незаписани и отпадащи от училище ученици (с кумулативен негативен ефект), ако българското училище не успее да надскочи сегашната си роля на “задължителна за посещение институция” и не се утвърди като ключов елемент от системата на учене през целия живот, който полага основите на необходимата за развитието на всяка една личност езикова, чуждоезикова, математическа, ИКТ грамотност, ако средното образование не стане отново гарант за придобиване на онези основни знания и умения, които ще помогнат на младите хора да се реализират успешно в живота, то всяка една фундаментална промяна, било то еволюционна или революционна, функционална или концептуална, ще доведе до поредния срив – както в сектора, така и в обществото.

Въпросите, свързани с мястото, ролята и функциите на българското училище в обществения живот, за отношенията между участниците в учебно-възпитателния процес, както и

връзката между образователната институция и пазара на труда и бизнеса

са достатъчно добре покрити дори и в този материал, който умишлено извежда на преден план идеите, а не анализа на фактите и перспективите, скрит зад тях.

Позицията, която авторите твърдо защитават обаче, е необходимостта от гарантиране на равен достъп до качествено образование, което изключва разпространение на “квазипазарни отношения” в училищното образование.

Прилагането на ваучерната система (или на принципа “парите следват ученика”) би обрекло на гибел голяма част от българските училища – особено тези в малките населени места – и би допринесло за установяването и задълбочаването на сериозни социални неравенства.

Зора Попова е културолог, доктор по социални и политически науки от Университета в Бат, Великобритания.

Липсата на обществен контрол върху процесите в образованието би било предпоставка за създаване на условия за тежки деформации в системата, която трябва да осигурява конституционното право на образование на българските граждани. А гарантиране защитата на конституционните права и задължения е и роля на държавата, която тя не може и не бива да пренебрегва.

Ако България се стреми към постигане на общество на знанието, то тази цел изисква образователната система да осигурява качество на знанията, да възпитава умения и компетенции, да създава нагласи и мотивация за учене през целия живот и да даде на завършилите пълния курс на обучение възможност за личностна и професионална реализация. Именно тези цели адресират и заложените в програмата “Европа 2020″ индикатори по отношение на образованието, които България като страна-членка трябва да вземе предвид при разработване на националните си политики и стратегии. Именно тази позиция защитава и статията “12 идеи за развитие на българското училище”.

А приемането на национална политика за образованието, която да се разгръща на основата на приемствеността и последователността на действията, а не по партийна линия, е нещо, на което всеки здравомислещ гражданин не само трябва да се надява, но и с което трябва да се ангажира.

Аргументи БГ

Крими

Поредна седмица с над 1 000 нарушения на пътя в региона

Published

on

През изминалата седмица на територията на област Габрово са настъпили общо 3 пътнотранспортни произшествия, при едно от тях е пострадал водач на МПС. За седмицата са констатирани общо 1 253 нарушения, от тях 815 за превишена скорост, това каза на брифинг ст.инсп. Момчил Григоров, началник група в сектор „Пътна полиция“.

През периода са установени двама водачи, шофирали след употреба на алкохол и двама неправоспособни. Контролните органи са съставили общо 56 акта, като от тях 24 за неизползване на обезопасителен колан, 2 за ползване на мобилен телефон от водачи на МПС, 2 за отнемане предимство на пешеходец, 2 за неправилен превоз на деца в автомобила.

Наложените глоби с фиш са 382, като от тях 27 са на пешеходци, 87 са за неспазване на пътни знаци и маркировка, 2 за неизползване на обезопасителен колан от пътници в МПС; санкционирани са 2 водачи на ИЕПС.

В ход е вторият етап от акция „Зима“, като той ще продължи до 20.11.2024 г. Кампанията е с наименование „Пешеходци, пътници и водачи за толерантност на пътя“. Контролната дейност на „Пътна полиция“ ще бъде насочена към превенция над поведението на пешеходците и пътниците, както и над водачите, неосигуряващи предимство на пешеходците.

Ще се извършва активен контрол за спазване от пешеходците на правилата за безопасно пресичане на платното за движение. Специално внимание ще се обръща на пешеходците, които най-често и в населени, и в извън населени места се движат неправилно в тъмната част на денонощието (при сумрак или на неосветени или слабо осветени участъци).

Ще се взима отношение спрямо пътници, пътуващи в нарушение на ЗДвП, и които с поведението си създават предпоставки за пътнотранспортни произшествия. Ще се осъществява контрол и за даване от водачите на ППС предимство на пешеходците на пешеходните пътеки.

В периода от 21 до 30 ноември ще се проведе кампанията „Безопасно шофиране през зимата“, която е насочена към контрол над техническата изправност на автомобилите и осветителните системи.

На 20 ноември ще се проведе специализирана полицейска операция по метода на „Широкообхватен контрол“ с участие на структури с контролни функции и извършване на всеобхватен контрол над водачите и МПС. Продължават специализираните полицейски операции с ротация на екипи между структурните звена в ОДМВР-Габрово.

В училищата се провеждат беседи по безопасност на движението за учебната 2024/2025 г. сред учениците от първи до четвърти клас. На въпрос, поставен на предходния брифинг относно броя на настъпилите пътнотранспортни произшествия в района на ул.“Лазурна“ в Габрово, ст.инсп. Григоров отговори, че през 2022 г. в участъка е настъпило едно ПТП с пострадал водач на МПС, при което МПС се удря в стълб от бивша тролейбусна мрежа.

През 2023 г. също е настъпило едно ПТП с материални щети и участие на едно МПС. През 2024 г. са настъпили две ПТП: едното е с пострадал водач на МПС, а второто е от 6 ноември с четирима пострадали.

Зареди още

Крими

Габровец с „Порше“ осъмна без книжка след почти 3 промила

Published

on

54-годишен габровец остана без шофьорската си книжка, след като бе заловен зад волана с почти 3 промила алкохол.

Мъжът бил спрян за проверка във вторник, 12 ноември, малко преди полунощ. Тогава екип на полицията, патрулиращ по ул.“Свищовска“ отбил лек автомобил „Порше“.

При проверката за алкохол на водача се оказало, че мъжът седнал да управлява след употреба. Дисплеят на техническото средство изписан резултат от 2.93 промила в количеството издишан въздух.

Мъжът е дал кръв за химически анализ. По случая е образувано бързо производство.

Зареди още

Крими

Над 1 000 нарушения за скорост на пътя само за седмица

Published

on

През изминалата седмица на територията на област Габрово са настъпили общо 14 пътнотранспортни произшествия. За седмицата са констатирани общо 1585 нарушения, от които 1025 за превишена скорост. Това каза на брифинг ст.инсп. Пенчо Пенчев, началник група в сектор „Пътна полиция“

За периода е установен един водач, шофирал след употреба на алкохол и един след употреба на наркотични вещества, а друг един водач е отказал да бъде тестван за наркотици.

Контролните органи са съставили общо 49 акта, като от тях 16 за неизползване на обезопасителен колан, 4 за ползване на мобилен телефон от водачи на МПС, 1 водач е установен да управлява автомобил, след като СУМПС му е било отнето.

Наложените глоби с фиш са 511, като от тях 17 са на пешеходци, 98 са за неспазване на пътни знаци и маркировка, 23 за неизползване на обезопасителен колан от пътници в МПС. санкционирани са 2 водачи на ИЕПС.

В ход е вторият етап от акция „Зима“, като той ще продължи до 20 ноември, напомни още инсп. Пенчев. Кампанията е с наименование „Пешеходци, пътници и водачи за толерантност на пътя“. Контролната дейност на „Пътна полиция“ ще бъде насочена към превенция над поведението на пешеходците и пътниците, както и над водачите, неосигуряващи предимство на пешеходците.

Ще се извършва активен контрол за спазване от пешеходците на правилата за безопасно пресичане на платното за движение. Специално внимание ще се обръща на пешеходците, които най-често и в населени, и в извън населени места се движат неправилно в тъмната част на денонощието (при сумрак или на неосветени или слабо осветени участъци).

Ще се взима отношение спрямо пътници, пътуващи в нарушение на ЗДвП, и които с поведението си създават предпоставки за пътнотранспортни произшествия. Ще се осъществява контрол и за даване от водачите на ППС предимство на пешеходците на пешеходните пътеки.

На 17 ноември ще бъде отбелязан и Световния ден за възпоменание на жертвите от пътнотранспортни произшествия. Продължават подготвителни мероприятия за предстоящия зимен сезон и поддържането на пътната мрежа на територията на област Габрово.

През настоящата седмица ще се проведе полицейска операция по линия на ROADPOL, насочена към водачите на товарни автомобили и автобуси. В акцията ще се включат и служители на ООАА и Инспекция по труда. Продължават специализираните полицейски операции с ротация на екипи между структурните звена в ОДМВР-Габрово.

В училищата се провеждат беседи по безопасност на движението за учебната 2024/2025 г. сред учениците от първи до четвърти клас. От началото на годината са регистрирани 56 тежки ПТП, при които са ранени 56 души, загиналите са двама. От началото на месеца е регистрирано едно тежко ПТП с четирима ранени.

Зареди още

Реклама

Популярни новини от последната седмица