Свържи се с нас

Икономика

„Потенциалът на Габрово за иновации”

Published

on

Архив © Copyright — Gabrovo News. All Rights Reserved

Кръгла маса на тема: „Потенциалът на Габрово за иновации” ще се проведе в четвъртък (21 юни) от 14.00 часа в Библиотеката на Технически Университет – Габрово. Поканени да участват са представители на местни иновативни предприятия и бизнес организации. От дискусията ще бъдат извлечени поуки, на базата на които ще се изготви  план за действие за насърчаване на иновациите в региона. Събитието  се организира в рамките на проект „Повишаване на регионалните компетентности в стратегическото управление на иновационните политики“, изпълняван от Община Габрово. В рамките на проекта се предвижда да бъде осъществена обмяна на опит между партньорите, както и дейности по комуникация и „интелигентно разпространение” на идентифицирания добър опит, както и “интелигентно разпространение” на дейности по управление на знанието.

Периодът на изпълнение на проекта е 36 месеца (м. януари 2012 г. – м. декември 2014 г). Общият бюджет на проекта е в размер на 2 172 032,31 евро, от които 1 708 919,17 евро от Европейския Фонд за Регионално Развитие (ЕФРР) и 463 113,14 евро – национално съфинансиране. Бюджетът на Община Габрово по проекта е в размер на 38 644,06 евро, от които 32 847,45 евро от ЕФРР и 5 796,61 евро – национално съфинансиране.

Партньорството по проекта включва 12 партньори, представляващи 10 региона от 8 страни на ЕС. Това са регионални администрации и институции, които пряко участват във формирането и прилагането на иновационни политики, както и 1 асоциация на европейско равнище. Партньори по проекта са: Познански Научно-технологичен институт (Полша), EURADA – Европейска Асоциация на Агенциите за развитие (Брюксел),  INNOVA Észak-Alföld (Унгария), Gobierno Vasco (Испания), Nord France Innovation Développement (NFID) (Франция), Méditerranée Technologies (PACA) (Франция), Amt der NÖ Landesregierung (Австрия), Weser-Ems (Германия), Област Банска Бистрица (Словакия), Провинция Кастилия и Лион (Испания), Фондация Приложни изследвания и комуникации (България) и Община Габрово (България).  Характерно за партньорските региони е, че те се различават по размер, географски произход и ниво на автономност и опит в иновационната политика.

KNOW-HUB адресира критичния проблем на недостатъчна компетентност в стратегическото управление на иновациите. Малко са инструментите, които ефективно отстраняват пречките пред икономиката базирана на знанието в Европа, като слабо търсене на иновации, лош социален капитал, бюрокрацията и институционалните бариери, уменията и компетенциите на човешкия капитал или лошата свързаност между участниците в иновациите. Рядко се правят анализи как регионът може да развие своите уникални конкурентни предимства от гледна точка на глобалните тенденции на пазара или да обедини силите си с други региони, като се фокусира върху интелигентната специализация.

Целта на Община Габрово, посредством участието в този проект, е да развие иновационния потенциал на Габрово, като подобри регионалната иновационна политика. Проектът се фокусира върху две основни теми: стратегии и политики за интелигентна специализация, както и ефективни инструменти за иновационни политики. В рамките на проекта през периода 20-22 юни 2012 с участието на експерти от Дийтер Мейер Консултинг, Германия и от Фондация „Приложни изследвания и комуникации”, България ще бъде направен преглед на политиката на Община Габрово в сферата на иновациите.

Можете да ни намерите и във Фейсбук на :
http://www.facebook.com/#!/pages/Gabrovonewsbg/140586109338730

Икономика

Ученици от СУ „Васил Левски“ преминаха обучение „Млади предприемачи“

Published

on

Ученици от 11 и 12 клас на СУ „Васил Левски“ – Севлиево взеха участие в двуседмично обучение по предприемачество под наслов „Млади предприемачи“, което имаше за цел да подпомогне младите хора в кариерното им ориентиране и изграждането на лични и бизнес умения.

В рамките на обучението участниците се запознаха с възможностите на международната проектна платформа Career4EU, която предоставя ценни ресурси за диагностика на личните таланти, формулиране на кариерни цели и придобиване на знания в различни сфери на предприемачеството.

Обучението беше структурирано в две фази – присъствена (4 часа) и онлайн самостоятелна (8 часа), като учениците имаха възможност да преминат през учебните модули „Диагностика на таланта“ и „Семинар на основателя“. Те разработиха и представиха собствени бизнес идеи, като акцентът беше върху тяхното представяне чрез метода „Elevator Pitch“ – кратка и въздействаща презентация, която трябва да грабне вниманието на потенциални инвеститори за минимално време.

Участниците демонстрираха иновативно мислене, социална ангажираност и екологична насоченост в своите проекти, като представянето на идеите имаше и състезателен характер. Най-добрите презентации бяха оценени от самите участници, а победителите в двете групи получиха награди от организаторите: ЕВРОПА ДИРЕКТНО Габрово при Габровската търговско-промишлена палата и ЦПЛР „Кариерно ориентиране – Габрово“.

Освен това, ученици с изключителни презентационни умения също бяха отличени и наградени. Всички участници получиха сертификати за успешно преминатото обучение, което им предостави безценни знания и умения за тяхното бъдещо развитие.

Международната платформа Career4EU продължава да бъде ценен инструмент за младите хора, които искат да изградят своето професионално бъдеще и да реализират своите предприемачески идеи.

Зареди още

Икономика

5% отстъпка от данъка, ако бъде платен до края на март

Published

on

Остават четири дни, в които физическите лица могат да ползват отстъпката от 5% от данъка за довнасяне по годишната си данъчна декларация. За да се възползват от отстъпката, гражданите трябва да подадат декларацията си по електронен път до 31 март, да внесат до тази дата целия размер на данъка за довнасяне, намален с отстъпката, и да нямат подлежащи на принудително изпълнение публични задължения.

Потребителите могат да проверят онлайн за наличието на стари задължения, преди да заявят ползването на данъчната отстъпка. В офис на НАП Габрово от началото на годината са издадени 1 171 персонални идентификационни кода /ПИК/, а през цялата 2024 година, 3 277 клиенти са получили своя код. Наблюдава се повишен интерес към електронните услуги, предлагани от НАП, чрез използване на ПИК.

Над 6 513 годишни данъчни декларации за доходи придобити през 2024 г. от физически лица, са подадени до момента в офис на НАП Габрово от началото на данъчната кампания – 10 януари, като над 80% от тях са подадени по електронен път – с електронен подпис и ПИК.

Най-бързо и лесно декларирането и плащането на задълженията става през Портала за електронни услуги на НАП , достъпни с персонален идентификационен код (ПИК), издаден от НАП безплатно, или квалифициран електронен подпис (КЕП). Потребителите могат да се възползват онлайн от предварително попълнената данъчна декларация. В нея са въведени данни за получените през 2024 година доходи от трудови правоотношения; граждански договори (хонорари); от наем и други доходи, облагаеми с данък върху общата годишна данъчна основа, платците, на които са юридически лица; доходи за получени субсидии от Държавен фонд „Земеделие“; данни за направените лични вноски за осигурителен стаж при пенсиониране; получени суми от наложени платежи от продажби в Интернет и информация за продажба на моторни превозни средства, които са били собственост на декларатора по-малко от 12 месеца, както и данни за ползваните чрез работодател данъчни облекчения.

Информация за получените доходи е отразена в съответните приложения на декларацията , която се намира в рубрика „ Подоходни данъци “ в е-портала на приходната агенция. От миналата година във формуляра са въведени и данни за изплатени необлагаеми доходи и/или доходи, облагаеми с окончателен данък по чл. 38 от ЗДДФЛ, които гражданите могат да декларират по желание в Приложение № 13.

Преди да потвърдят попълнената декларация е необходимо данъкоплатците да я прегледат внимателно, да я допълнят или коригират, ако това се налага, след което да я подадат. Срокът за декларирането на доходите и плащане на данъка за довнасяне е 30 април 2025 г. Освен по електронен път, данъчните декларации могат да се изпратят по пощата, да се подадат на място в офис на НАП или в някои пощенски станции, където директно ще бъде издаден входящ номер.

Информация за попълване и подаване на данъчни и осигурителни декларации и внасяне на суми към бюджета може да получите от сайта на НАП – https://nra.bg/ , в YouTube канала на приходната агенция или на телефони: 0700 18 700; 02/9859 6801 на цена, съгласно тарифата на телефонния оператор.

Зареди още

Икономика

От 1 април минималната здравна вноска за безработните става 43,08 лв. месечно

Published

on

От 1 април 2025 г. хората, които сами внасят задължителните си здравноосигурителни вноски (например трайно безработни, които не получават обезщетение за безработица и не се осигуряват от държавата и др.) и не упражняват трудова дейност като самоосигуряващи се лица по смисъла на Кодекса за социално осигуряване, дължат месечно не по-малко от 43,08 лева.

От първия ден на април е увеличен минималният месечен размер на осигурителния доход за самоосигуряващите се лица от 933 на 1077 лв. Според Закона за здравното осигуряване, неосигурените на друго основание се осигуряват върху доход, не по-малък от половината от минималния месечен доход за самоосигуряващите се лица. Така здравноосигурителната вноска за тях се изчислява в размер на 8% върху месечен осигурителен доход не по-малко от 538,50 лв. и не повече от 4130 лв. месечно.

Срокът за внасяне на тези вноски е до 25-то число на месеца, следващ месеца, за който се отнасят. Здравната вноска за месец април 2025 г. трябва да се внесе най-късно до 25 май 2025 г. или първият работен ден. Всички, за които възниква задължение сами да внасят здравноосигурителните си вноски, подават в НАП декларация Образец № 7, припомнят още от приходната агенция. Тя се подава електронно с персонален идентификационен код /ПИК/ на НАП или КЕП, чрез Портала за електронни услуги или в офис на приходната агенция, в срок до 25-то число на месеца, следващ месеца, за който е възникнало задължението за внасяне на здравноосигурителните вноски.

Здравноосигурителните права на гражданите, които се осигуряват за своя сметка, се прекъсват, ако не са внесени повече от три дължими месечни вноски за период от 36 месеца. Прекъснатите здравноосигурителни права се възстановяват, при условие че се заплатят всички дължими здравноосигурителни вноски за последните 60 месеца. Правата се възстановяват от датата на заплащане на всички дължими здравноосигурителни вноски за този период.

Гражданите могат да направят справка за здравноосигурителния си статус, както и да проверят периодите, за които им липсват здравноосигурителни вноски, чрез електронната услуга на НАП, която е със свободен достъп в Портала на НАП. Справка за здравния статус клиентите на администрацията могат да направят и на телефон: 0700 18 700 /на цена, съгласно тарифата на съответния оператор/. Услугата е автоматична и изисква само въвеждане на ЕГН чрез клавиатурата на телефона. Тя дава данни за месеците с внесени здравноосигурителни вноски и за времето без данни за здравно осигуряване. Справката за здравен статус по телефона работи 7 дни в седмицата, 24 часа на ден.

Зареди още

Реклама

Популярни новини от последната седмица