Свържи се с нас

Новини

Започна обновяването на Дома на културата „Емануил Манолов“ в Габрово

Published

on

Започна обновяването на Дома на културата „Емануил Манолов“ в Габрово. На 25 ноември 2022 г. се състоя информационно събитие за представяне на проект „Развитие на културната инфраструктура в община Габрово чрез обновление и модернизация на Дом на културата „Емануил Манолов“, който се осъществява с финансовата подкрепа на Оперативна програма „Региони в растеж“ 2014 – 2020 г, съфинансирана от ЕС чрез Европейския фонд за регионално развитие.

На начално пресконференция, състояла се в Ритуалната зала на Община Габрово, бяха представени целите, видовете дейности, тяхното изпълнение и очакваните резултати от реализацията на проекта.

Пред местната обществености, журналисти и заинтересовани лица кметът на Габрово Таня Христова говори за целите на проекта, подчертавайки, че сградата е символ на града не само като архитектура – тя носи спомена за неговото духовно развитие вече шест десетилетия и изборът да бъде един от обектите, включени в „развитието на културната инфраструктура“, е подкрепен от състоялите се обществени дискусии.

Основният ремонт и модернизацията на сградата ще разкрият нови възможности за подобряване на условията за дейности в Дома и достъпа до културен живот. Обновлението, съчетано с добър културен мениджмънт, ще бъде и предпоставка за генериране на допълнителни собствени приходи и финансова устойчивост.

Кметът благодари на екипа на проекта и участниците в информационното събитие. По думите ѝ емблематичната сграда, дело на арх. Карл Кандулков, заслужава особеното внимание и критичния поглед на габровци. Таня Христова подчерта, че проектът се осъществява благодарение на европейската солидарност.

Общата му стойност е 6 503 207.96 лв. Безвъзмездната финансова помощ от Европейския фонд за регионално развитие е 3 716 877.02 лв. Ползва се кредитен ресурс от финансов инструмент в размер на 2 249 908.90 лв. и собствено финансиране – 536 422.04 лв. Разходите включват строителни работи, закупуване на оборудване и обзавеждане, авторски и строителен надзор, административно управление.

Изпълнител на строително-монтажните работи е „АВ Билд“ ЕООД, а срокът за тяхната реализация е 26 месеца – от 30 септември 2021 г. до 30 ноември 2023 г.

Ръководителят на проекта Десислава Колева направи представяне на видовете дейности, очакваните резултати и очакваните ползи.

Съгласно изискванията за пожарна безопасност и европейските норми за комфорт и удобство в зрителна зала се променя разстоянието между местата и съответно бройката. От 750 досега, те ще бъдат намалени до 567.

Променя се начинът на движение на въздуха за по-ефективно затопляне и вентилиране на залата, и сценичната част. Ще бъдат подменени съоръженията в котелното помещение за комбинирано отопление на нафта и газ.

В санитарните помещения ще бъде извършена рехабилитация на ВиК инсталациите и всички санитарни възли. Ще се изградят тоалетни за посетители в сутерена и ще бъдат възстановени 7 санитарни помещения в партера.

Електрически инсталации ще бъдат подменени, както и осветителната, заземителната, мълниезащитна и пожароизвестителната системи.

По отношение на енергийната ефективност на Дома на културата стана ясно, че ще бъде извършена подмяна на старата дограма, ще бъде положена вътрешна топлоизолация и ще бъдат ремонтирани покривът и фасадите.

Околни пространства до емблематичната сграда ще бъдат реконструирани, както и прилежащите пространства, предвиден е и ремонт на плочника и терасите.

Достъпността в сградата ще бъде подобрен. Предвидено е изграждане на рампа пред главния вход на сградата. Освен това ще бъде монтирана платформа за достъп до основните нива.

Ръководителят на проекта поясни още, че обществена поръчка не е проведена единствено за доставката на оборудването и обзавеждането. Тя ще включва: ново оборудване на гримьорните в западното крило; доставка на тапицирани столове за залата, балкона и лоджиите, обновяване на декорите; професионална озвучителна и осветителна система; мултимедия; озвучаване за репетиционни зали и фоайе; система от камери за запис и стрийминг; усилватели; микрофони; прожектори и др.

Ще се обнови и технологичното оборудване: осветление; горна и долна сценична механизация; техническо обслужване и планов ремонт; сценични съоръжения; сценично облекло от плат с машинна противопожарна обработка.

За сложността и значимостта на обекта кратък коментар направи Александър Василев, управител на фирмата изпълнител „АВ Билд“ ЕООД. „Проектът е изключително интересен, сложен и много важен както за габровци, така е за дружеството. Към момента строителните дейности вървят по график. Работим предимно в административната част, която е доста голяма. Две трети от дограмите са подменени. Покривът е развален и направен до фаза хидроизолация. Покривната ламарина се монтира. Изцяло се подменят инсталациите – електро, ВиК, отоплителна, вентилационна. Отоплението ще бъде чрез газови котли, което трябва да доведе до икономия на средства в бъдеще. Обърнато е изключително внимание на енергийната ефективност. Дограмата се подменя с алуминиева – термомост, троен стъклопакет. Топлоизолират се външните стени. Настилките в основните и представителните части се подменят, както и в офис сградата. Ще бъде направен цялостен ремонт на фасадата, който ще започне през пролетта. Обектът ще може да бъде реализиран с голямото съдействие на Община Габрово, тъй като ситуацията за строителния сектор в момента е сложна“, подчерта Василев.

В тази връзка кметът Таня Христова припомни че през месец октомври т. г. Общинският съвет в Габрово одобри да бъде осигурен допълнителен финансов ресурс, в размер на 1 557 776.63 лв. като собствен принос по проекта от целевата субсидия на централния бюджет за капиталови разходи през 2022 и 2023 г.

Арх. Орлин Кандулков – син на арх. Карл Кандулков и ръководител на дружеството „Архи-Реста-05“, което изпълнява авторския надзор, коментира, че натрупаните през годините проблеми на сградата се решават сега, благодарение на европейската солидарност.

„Многото проблеми, коментира арх. Кандулков, произтичат от времето и отношението на общинските ръководства към сградата през годините. Досега почти нищо не е правено и обновявано в нея – трудно е да се реши всичко наведнъж. По-лесно щеше да е през годините да се обновява частично и да не се стига до един такъв основен ремонт, при който сградата едва ли не ще прекъсне своята дейност. Чест прави на сегашното ръководство, че се зае с тази непосилна задача. Очаквам да се реализира в голяма степен заложеното в проекта. Много работи отпаднаха предвид някои ценови ограничения. Имахме желание да се разшири авансцената, за да свирят по-големи оркестри. Може би някой ден и това ще стане. Проблемите, които сега се решават, са настъпили от неподдържане и от нормативната уредба, която се променя, говоря за пожарната безопасност. Това е едно перо, което ангажира значителна финансова част. Всичко върви по план. Сроковете са кратки, но хората дават пари и искат да се работи на високи обороти. С възстановяване на отоплението, на фасадата и на околната среда сградата ще добие такъв вид, какъвто е заложен от проектанта арх. Карл Кандулков.“

След конферентната част участниците в информационното събитие посетиха обекта, където кметът Таня Христова и управителят на „АВ Билд“ ЕООД Александър Василев дадоха символичен старт на дейностите.

Изпълнителят запозна присъстващите с всички извършени досега строителни и ремонтни дейности в сградата.

Тази публикация е създадена в рамките на договор № BG16RFOP001-1.016-0004-С02 „Развитие на културната инфраструктура в община Габрово чрез обновление и модернизация на Дом на културата „Емануил Манолов“, който се осъществява с финансовата подкрепа на Оперативна програма „Региони в растеж“ 2014-2020 г., съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския фонд за регионално развитие. Цялата отговорност за съдържанието на публикацията се носи от Община Габрово и при никакви обстоятелства не може да се счита, че тя отразява официалното становище на Европейския съюз и Управляващия орган на ОПРР 2014-2020 г.

Икономика

Готов ли си за Черен петък? GetCash е тук за теб!

Published

on

Готов ли си за Черен Петък? Тази година GetCash прави празниците още по-достъпни и специални с уникалните си предложения! Сезонът на подаръците и топлината често идва с неочаквани разходи, но с нас можеш да сбъднеш всичко, без излишен стрес.

В периода от 20-ти до 29-ти ноември стартираме с невероятни условия за Черен петък, които ще ти помогнат да направиш празниците незабравими. Вземи 500 лв само с 4 равни месечни вноски и върни общо 543.44 лв за целия период.

Това е твоят шанс да получиш финансова подкрепа бързо и лесно, за да реализираш всичките си празнични планове!

Посети ни на адрес: гр. Габрово, ул. Скобелевска №8, обади се на телефон 0877029111 или кандидатствай онлайн на www.getcash.bg, като избереш офис Габрово.

Не отлагай! Черен петък с GetCash е тук, за да ти осигури спокойствие и възможност да зарадваш своите близки. Сбъдни мечтите си сега и празнувай с усмивка!

Зареди още

Новини

Кметът на Габрово обяви и 3 януари за неучебен ден

Published

on

Със заповед на кмета на Габрово 3 януари 2025 г. е обявен за неучебен ден за всички учебни заведения в община Габрово.

За решението на ръководството на Общината е уведомено регионалното управление на образованието в Габрово.

Официално обявената от Министерството на образованието и науката коледна ваканция е в периода 21.12.2024 г. – 02.01.2025 г., но проучванията на местната администрация сред родители и ученици, сочат, че планират, първият учебен ден през новата година – 3 януари 2025 г. (петък), да бъде неучебен за техните деца, използвайки правото си да извиняват отсъствия по семейни причини.

Това е едно от основанията за определяне на 3 януари за неучебен ден на територията на габровска община.

Зареди още

Култура

Вера Маркова ще представи най-новата си книга за женско здраве и хигиена

Published

on

На 26 ноември в Габрово ще бъде представена книгата „Менструация от А до Я“ – първата по рода си подробна и научно обоснована книга за женско здраве и менструална хигиена, написана от Вера Маркова. Събитието ще се проведе в ИМКА на ул. „Драва“ 4 от 18.00 ч.

Книгата е истински наръчник, насочен към изграждане на положително отношение към менструацията и осигуряване на полезна информация за грижа за женското здраве. „Менструация от А до Я“ е подходяща както за тийнейджъри, така и за техните родители, и съдържа над 80 цветни илюстрации, изготвени от художника Иван Домузчиев.

Книгата обединява научни изследвания от водещи университети като „Харвард“, „Макгил“ и „Станфорд“. Със своите над 50 страници библиография и подкрепата на професионалисти като редакторите Атанас и Даниела Пирянкови и коректор Ива Колева, тя е пример за висок стандарт в издаването.

Освен че разглежда менструалния цикъл и подходящите продукти, Вера Маркова предлага насоки за хранене, спорт и здраве през различните фази на цикъла. Същевременно книгата акцентира върху устойчивостта – теми като влиянието на еднократните менструални продукти върху природата също намират място.

Авторът – активист с мисия Вера Маркова е позната със своята петиция за намаляване на ДДС върху менструалните продукти в България, от 20% на 9%. Това предложение цели да направи менструалната хигиена по-достъпна – подобна мярка вече е въведена в много европейски страни.

Водена от опита си в международни проекти в страни като Белгия, Индия и Кения, Маркова поставя под въпрос обществените нагласи в България и решава да работи за промяна.

Представянето на книгата ще бъде съпътствано от лекция за женско здраве и опазване на природата. Присъстващите ще имат възможност да разгледат устойчиви менструални продукти.

Средностатистическата жена използва около 11 000 еднократни менструални продукта през живота си, които се разграждат между 400 и 800 години. Това е сериозен екологичен проблем, който „Менструация от А до Я“ също осветлява. С вход свободен, събитието е отворено за всички заинтересовани – от образователни специалисти до активисти за женски права.

Зареди още

Реклама

Популярни новини от последната седмица