Свържи се с нас

Икономика

Истина ли е това? Премахват пазара на Шиваров мост

*Право на отговор.

Published

on

Кметът на Габрово Таня Христова вчера, 9 юни, проведе среща с търговците, работещи на пазара до Шиваров мост. След нея стана ясно,че Община Габрово няма намерение да затваря пазара, а търговците получиха уверение, че няма никаква достоверност в слуховете за изграждане на масивни постройки или голям търговски обект на неговото място. Теренът е отреден за градски пазар и ще продължи да бъде такъв. Освен на официалния сайт на Община Габрово, новината бе отразена и на страниците на Новинарски портал за Габрово и региона „Габрово Нюз“, цитирайки коректно първоизточника. Днес, 10 юни, на редакционния телефон получихме обаждане от г-н Станимир Николов, представител на търговците, работещи на пазара в района Шиваров мост. Той пожела да бъде представена и тяхната гледна точка. Във връзка изявеното желание предоставяме трибуната на „Габрово Нюз“ за право на отговор, получен на редакционната ни поща: info@gabrovonews.bg.

Изразената позиция, изпратена до нас, публикуваме без редакторска намеса. Тя гласи:

Истина ли е това? Премахват пазара на Шиваров мост

Пазарът на Шиваров мост е под заплаха от премахване.
Търговци и граждани са решени да го спасят

Община Габрово е издала заповед за премахване на пазар „Шиваров мост“, която не е отменена към днешна дата и шансът за спасението му остава в съдебната власт и в обективното отразяване на казуса от страна на медиите. Под претекст, че собственикът на конструкцията не заплаща наем към Община Габрово за вече преименуваното като „слънцезащитно“ съоръжение, се издава заповед за премахването на пазара, въпреки че 20 годни не е търсен наем от страна на Общината, което според тях е законосъобразно до 2020 г., но към днешна дата не е. Подобно твърдение е напълно неоснователно, тъй като за дейността на пазарите има определена тарифа и всеки, извършващ търговия на територията, заплаща такса по нея за ползваната площ. Може би, когато това не е „нашият“ човек или „нашата“ фирма, понятието законосъобразност може да се промени. С издадената заповед сякаш казват на спортния клуб „Ние ще съборим стадиона, но вие продължавайте да тренирате! Ние мислим за вас и ще помагаме на футбола!“.

Вместо Общината да съдейства за неговото развитие, тя предпочита да унищожи пазара – неизменна част от историята и бита на Габрово. С така издадената заповед преустановяват внезапно дейността на търговците на пазара. Без предупреждение! Без дължимото уважение за труда им години наред. Труд, който те полагат, както в смразяващия студ през зимата, така и в изгарящата жега през лятото. Тези хора и техните семейства са притиснати до стената. КОВИД не успя да ги унищожи, макар че ги постави пред много тежки изпитания, но Общината е на път да го направи.

Без конструкция няма пазар. Може ли това да се предотврати?

След срещата с кмета на Габрово, търговците не си тръгват спокойни, а с още по-голям хъс започват да събират подписи в подкрепа на исканията си и търсят подкрепа от местни и национални медии, които да отразят събитията обективно. Бяха събрани над 1000 подписа в защита на пазара само за ден. Търговците и габровци, както и всички жители на околните населени места, които посещават пазара, открито заявиха с подписите си, че желаят той да бъде запазен. Този пазар е работно място за много хора, осигурява препитанието на десетки семейства, той е средище за общуване, мястото, на което можеш да закупиш пресни ягоди, череши, зеле, чушки, грозде и други в малки и по-големи количества, и да бъдеш сигурен в произхода им.

Затова нека не рушим, а да запазим пазара на „Шиваров мост“!

Следете ни и във Фейсбук на:
https://www.facebook.com/gabrovonews/

Икономика

Ученици от СУ „Васил Левски“ преминаха обучение „Млади предприемачи“

Published

on

Ученици от 11 и 12 клас на СУ „Васил Левски“ – Севлиево взеха участие в двуседмично обучение по предприемачество под наслов „Млади предприемачи“, което имаше за цел да подпомогне младите хора в кариерното им ориентиране и изграждането на лични и бизнес умения.

В рамките на обучението участниците се запознаха с възможностите на международната проектна платформа Career4EU, която предоставя ценни ресурси за диагностика на личните таланти, формулиране на кариерни цели и придобиване на знания в различни сфери на предприемачеството.

Обучението беше структурирано в две фази – присъствена (4 часа) и онлайн самостоятелна (8 часа), като учениците имаха възможност да преминат през учебните модули „Диагностика на таланта“ и „Семинар на основателя“. Те разработиха и представиха собствени бизнес идеи, като акцентът беше върху тяхното представяне чрез метода „Elevator Pitch“ – кратка и въздействаща презентация, която трябва да грабне вниманието на потенциални инвеститори за минимално време.

Участниците демонстрираха иновативно мислене, социална ангажираност и екологична насоченост в своите проекти, като представянето на идеите имаше и състезателен характер. Най-добрите презентации бяха оценени от самите участници, а победителите в двете групи получиха награди от организаторите: ЕВРОПА ДИРЕКТНО Габрово при Габровската търговско-промишлена палата и ЦПЛР „Кариерно ориентиране – Габрово“.

Освен това, ученици с изключителни презентационни умения също бяха отличени и наградени. Всички участници получиха сертификати за успешно преминатото обучение, което им предостави безценни знания и умения за тяхното бъдещо развитие.

Международната платформа Career4EU продължава да бъде ценен инструмент за младите хора, които искат да изградят своето професионално бъдеще и да реализират своите предприемачески идеи.

Зареди още

Икономика

5% отстъпка от данъка, ако бъде платен до края на март

Published

on

Остават четири дни, в които физическите лица могат да ползват отстъпката от 5% от данъка за довнасяне по годишната си данъчна декларация. За да се възползват от отстъпката, гражданите трябва да подадат декларацията си по електронен път до 31 март, да внесат до тази дата целия размер на данъка за довнасяне, намален с отстъпката, и да нямат подлежащи на принудително изпълнение публични задължения.

Потребителите могат да проверят онлайн за наличието на стари задължения, преди да заявят ползването на данъчната отстъпка. В офис на НАП Габрово от началото на годината са издадени 1 171 персонални идентификационни кода /ПИК/, а през цялата 2024 година, 3 277 клиенти са получили своя код. Наблюдава се повишен интерес към електронните услуги, предлагани от НАП, чрез използване на ПИК.

Над 6 513 годишни данъчни декларации за доходи придобити през 2024 г. от физически лица, са подадени до момента в офис на НАП Габрово от началото на данъчната кампания – 10 януари, като над 80% от тях са подадени по електронен път – с електронен подпис и ПИК.

Най-бързо и лесно декларирането и плащането на задълженията става през Портала за електронни услуги на НАП , достъпни с персонален идентификационен код (ПИК), издаден от НАП безплатно, или квалифициран електронен подпис (КЕП). Потребителите могат да се възползват онлайн от предварително попълнената данъчна декларация. В нея са въведени данни за получените през 2024 година доходи от трудови правоотношения; граждански договори (хонорари); от наем и други доходи, облагаеми с данък върху общата годишна данъчна основа, платците, на които са юридически лица; доходи за получени субсидии от Държавен фонд „Земеделие“; данни за направените лични вноски за осигурителен стаж при пенсиониране; получени суми от наложени платежи от продажби в Интернет и информация за продажба на моторни превозни средства, които са били собственост на декларатора по-малко от 12 месеца, както и данни за ползваните чрез работодател данъчни облекчения.

Информация за получените доходи е отразена в съответните приложения на декларацията , която се намира в рубрика „ Подоходни данъци “ в е-портала на приходната агенция. От миналата година във формуляра са въведени и данни за изплатени необлагаеми доходи и/или доходи, облагаеми с окончателен данък по чл. 38 от ЗДДФЛ, които гражданите могат да декларират по желание в Приложение № 13.

Преди да потвърдят попълнената декларация е необходимо данъкоплатците да я прегледат внимателно, да я допълнят или коригират, ако това се налага, след което да я подадат. Срокът за декларирането на доходите и плащане на данъка за довнасяне е 30 април 2025 г. Освен по електронен път, данъчните декларации могат да се изпратят по пощата, да се подадат на място в офис на НАП или в някои пощенски станции, където директно ще бъде издаден входящ номер.

Информация за попълване и подаване на данъчни и осигурителни декларации и внасяне на суми към бюджета може да получите от сайта на НАП – https://nra.bg/ , в YouTube канала на приходната агенция или на телефони: 0700 18 700; 02/9859 6801 на цена, съгласно тарифата на телефонния оператор.

Зареди още

Икономика

От 1 април минималната здравна вноска за безработните става 43,08 лв. месечно

Published

on

От 1 април 2025 г. хората, които сами внасят задължителните си здравноосигурителни вноски (например трайно безработни, които не получават обезщетение за безработица и не се осигуряват от държавата и др.) и не упражняват трудова дейност като самоосигуряващи се лица по смисъла на Кодекса за социално осигуряване, дължат месечно не по-малко от 43,08 лева.

От първия ден на април е увеличен минималният месечен размер на осигурителния доход за самоосигуряващите се лица от 933 на 1077 лв. Според Закона за здравното осигуряване, неосигурените на друго основание се осигуряват върху доход, не по-малък от половината от минималния месечен доход за самоосигуряващите се лица. Така здравноосигурителната вноска за тях се изчислява в размер на 8% върху месечен осигурителен доход не по-малко от 538,50 лв. и не повече от 4130 лв. месечно.

Срокът за внасяне на тези вноски е до 25-то число на месеца, следващ месеца, за който се отнасят. Здравната вноска за месец април 2025 г. трябва да се внесе най-късно до 25 май 2025 г. или първият работен ден. Всички, за които възниква задължение сами да внасят здравноосигурителните си вноски, подават в НАП декларация Образец № 7, припомнят още от приходната агенция. Тя се подава електронно с персонален идентификационен код /ПИК/ на НАП или КЕП, чрез Портала за електронни услуги или в офис на приходната агенция, в срок до 25-то число на месеца, следващ месеца, за който е възникнало задължението за внасяне на здравноосигурителните вноски.

Здравноосигурителните права на гражданите, които се осигуряват за своя сметка, се прекъсват, ако не са внесени повече от три дължими месечни вноски за период от 36 месеца. Прекъснатите здравноосигурителни права се възстановяват, при условие че се заплатят всички дължими здравноосигурителни вноски за последните 60 месеца. Правата се възстановяват от датата на заплащане на всички дължими здравноосигурителни вноски за този период.

Гражданите могат да направят справка за здравноосигурителния си статус, както и да проверят периодите, за които им липсват здравноосигурителни вноски, чрез електронната услуга на НАП, която е със свободен достъп в Портала на НАП. Справка за здравния статус клиентите на администрацията могат да направят и на телефон: 0700 18 700 /на цена, съгласно тарифата на съответния оператор/. Услугата е автоматична и изисква само въвеждане на ЕГН чрез клавиатурата на телефона. Тя дава данни за месеците с внесени здравноосигурителни вноски и за времето без данни за здравно осигуряване. Справката за здравен статус по телефона работи 7 дни в седмицата, 24 часа на ден.

Зареди още

Реклама

Популярни новини от последната седмица