Свържи се с нас

Икономика

„Диалогът с общините и финансова децентрализация са в интерес на местните инвестиции“

Published

on

„Българските общини в момента не са в добро положение – не заради несъбирането на данъци, а заради нереализирането на инвестиции.“ Това заяви кметът на община Габрово Таня Христова по време на участието си в конференцията „След утрешния ден: Политики за растеж“ – първата от серия дискусии в рамките на инициативата „Инвестиции и региони“.

Целта на събитието бе да запознае представителите на местната власт, бизнеса и банките с възможностите за финансиране на проекти за развитие на регионите, внедряване на иновации и преминаване към въглеродно неутрална икономика, съобщи Миглена Въгленова, гл. експерт „Публичност и визуализация“ в Община Габрово.

„Говори се по темата какво предстои, а никой не коментира какво е настоящето. Защото да инвестираш не е лесно. Необходимо е първо хората да са разбрали инвестициите, после да са ги подкрепили и накрая да са готови да се включат по пътя на реализацията им. Основната ни цел е обикновените граждани да бъдат удовлетворени. Много от инвестициите са в застой заради кризите, които усложниха работата на бизнеса, но ще е пагубно да изтървем още един строителен сезон.“, каза Таня Христова, като акцентира върху нуждата от повишаване на доверието и диалогичността между институциите. Тя обърна внимание, че местната власт има опит, идеи и решения, но и нужда от по-голяма финансова децентрализация.

Като ръководител на българската делегация в Европейския комитет на регионите Таня Христова подчерта, че средствата по европейските програми трябва да се инвестират разумно, на база солидна подготовка и с добър екип. „На 9 май чествахме Деня на Европа. Иска ми се това, което ни обединява, да бъдат ценностите на Европа, даващи ни мир и възможност да се развиваме. Европа е силна именно защото винаги успява да постави изключително важни политики, засягащи и бъдещото поколение“, заяви кметът на Габрово и допълни, че опитът на Европа сочи, че успешните политики се случват на място.

В дискусията относно възможностите за инвестиции със средства от Плана за възстановяване и устойчивост и процедурите от новия програмен период се включиха още вицепремиерът по климатични политики и министър на околната среда и водите Борислав Сандов, заместник-министърът на иновациите и растежа Десислава Бонева, председателят на Комисията по регионална политика в Народното събрание Настимир Ананиев, изпълнителният директор на Българската агенция за инвестиции Богдан Богданов, евродепутатът Цветелина Пенкова и председателят на Надзорния съвет на „ПроКредит Банк“ Петър Славов.

По думите на министър-председателя на Република България Кирил Петков, който откри конференцията, всяка криза е възможност и страната ни трябва да използва възможностите, които се отварят пред нея. „Новата карта на Европа прави българските инфраструктурни проекти особено перспективни – заяви Петков. – На Балканите сме 65 милиона души – колкото Франция. Ако успеем да обединим енергийните си и инфраструктурните си проекти, би трябвало да станем най-бързо растящият регион в Европа“, отбеляза премиерът.

„25 милиарда лева е очакваното публично финансиране за страната ни в следващите години, а когато се добавят и финансовите инструменти, действително в българската икономика ще се влеят много пари.“, това каза министърът на околната среда и водите Борислав Сандов. Той обясни, че климатичните политики са основна част от темата за инвестициите и че над 40% от предвидения ресурс ще отиде за въглеродно неутрална икономика. „Националният план за възстановяване и устойчивост дава възможност за енергийна независимост и енергиен преход. Този тип икономическа трансформация може да доведе до децентрализация чрез инвестиции във възобновяеми енергийни източници“, отбеляза още Сандов.

Според регионалния министър Гроздан Караджов темата за политиката по сближаване и справедливия преход поставя проблема за наличието на трайно недофинансирани общини, както и региони, изоставащи от темповете на развитие. „Идеята за създаване на фонд за регионално развитие с бюджет от 1 млрд. лева национално финансиране има за цел точно преодоляването на това предизвикателство.“, заяви министър Караджов. Той обяви, че предстои предоставяне на 250 млн. лева от бюджета на МРРБ за ремонт на общински пътни участъци, които се намират в най-тежко състояние и за които местните администрации имат пълна проектна готовност.

По време на форума вицeпpeзидeнтът нa Eвpoпeйcĸaтa инвecтициoннa бaнĸa Лилянa Πaвлoвa представи новата „Кохезионна стратегия 2021 – 2027 г.“ на финансовата институция. Изказвания направиха също eвpoĸoмиcapят пo сближаване и peфopми Eлизa Фepeйpa, председателят на Управителния съвет на Сдружението на общините и кмет на Велико Търново Даниел Панов, евродепутати, пpeдcтaвитeли на нeпpaвитeлcтвeния ceĸтop и вoдeщи ĸoмпaнии. Събитието бе организирано от „Бpaнд Meдия Бългapия“.

Следете ни и във Фейсбук на:
https://www.facebook.com/gabrovonews/

Икономика

Ученици от СУ „Васил Левски“ преминаха обучение „Млади предприемачи“

Published

on

Ученици от 11 и 12 клас на СУ „Васил Левски“ – Севлиево взеха участие в двуседмично обучение по предприемачество под наслов „Млади предприемачи“, което имаше за цел да подпомогне младите хора в кариерното им ориентиране и изграждането на лични и бизнес умения.

В рамките на обучението участниците се запознаха с възможностите на международната проектна платформа Career4EU, която предоставя ценни ресурси за диагностика на личните таланти, формулиране на кариерни цели и придобиване на знания в различни сфери на предприемачеството.

Обучението беше структурирано в две фази – присъствена (4 часа) и онлайн самостоятелна (8 часа), като учениците имаха възможност да преминат през учебните модули „Диагностика на таланта“ и „Семинар на основателя“. Те разработиха и представиха собствени бизнес идеи, като акцентът беше върху тяхното представяне чрез метода „Elevator Pitch“ – кратка и въздействаща презентация, която трябва да грабне вниманието на потенциални инвеститори за минимално време.

Участниците демонстрираха иновативно мислене, социална ангажираност и екологична насоченост в своите проекти, като представянето на идеите имаше и състезателен характер. Най-добрите презентации бяха оценени от самите участници, а победителите в двете групи получиха награди от организаторите: ЕВРОПА ДИРЕКТНО Габрово при Габровската търговско-промишлена палата и ЦПЛР „Кариерно ориентиране – Габрово“.

Освен това, ученици с изключителни презентационни умения също бяха отличени и наградени. Всички участници получиха сертификати за успешно преминатото обучение, което им предостави безценни знания и умения за тяхното бъдещо развитие.

Международната платформа Career4EU продължава да бъде ценен инструмент за младите хора, които искат да изградят своето професионално бъдеще и да реализират своите предприемачески идеи.

Зареди още

Икономика

5% отстъпка от данъка, ако бъде платен до края на март

Published

on

Остават четири дни, в които физическите лица могат да ползват отстъпката от 5% от данъка за довнасяне по годишната си данъчна декларация. За да се възползват от отстъпката, гражданите трябва да подадат декларацията си по електронен път до 31 март, да внесат до тази дата целия размер на данъка за довнасяне, намален с отстъпката, и да нямат подлежащи на принудително изпълнение публични задължения.

Потребителите могат да проверят онлайн за наличието на стари задължения, преди да заявят ползването на данъчната отстъпка. В офис на НАП Габрово от началото на годината са издадени 1 171 персонални идентификационни кода /ПИК/, а през цялата 2024 година, 3 277 клиенти са получили своя код. Наблюдава се повишен интерес към електронните услуги, предлагани от НАП, чрез използване на ПИК.

Над 6 513 годишни данъчни декларации за доходи придобити през 2024 г. от физически лица, са подадени до момента в офис на НАП Габрово от началото на данъчната кампания – 10 януари, като над 80% от тях са подадени по електронен път – с електронен подпис и ПИК.

Най-бързо и лесно декларирането и плащането на задълженията става през Портала за електронни услуги на НАП , достъпни с персонален идентификационен код (ПИК), издаден от НАП безплатно, или квалифициран електронен подпис (КЕП). Потребителите могат да се възползват онлайн от предварително попълнената данъчна декларация. В нея са въведени данни за получените през 2024 година доходи от трудови правоотношения; граждански договори (хонорари); от наем и други доходи, облагаеми с данък върху общата годишна данъчна основа, платците, на които са юридически лица; доходи за получени субсидии от Държавен фонд „Земеделие“; данни за направените лични вноски за осигурителен стаж при пенсиониране; получени суми от наложени платежи от продажби в Интернет и информация за продажба на моторни превозни средства, които са били собственост на декларатора по-малко от 12 месеца, както и данни за ползваните чрез работодател данъчни облекчения.

Информация за получените доходи е отразена в съответните приложения на декларацията , която се намира в рубрика „ Подоходни данъци “ в е-портала на приходната агенция. От миналата година във формуляра са въведени и данни за изплатени необлагаеми доходи и/или доходи, облагаеми с окончателен данък по чл. 38 от ЗДДФЛ, които гражданите могат да декларират по желание в Приложение № 13.

Преди да потвърдят попълнената декларация е необходимо данъкоплатците да я прегледат внимателно, да я допълнят или коригират, ако това се налага, след което да я подадат. Срокът за декларирането на доходите и плащане на данъка за довнасяне е 30 април 2025 г. Освен по електронен път, данъчните декларации могат да се изпратят по пощата, да се подадат на място в офис на НАП или в някои пощенски станции, където директно ще бъде издаден входящ номер.

Информация за попълване и подаване на данъчни и осигурителни декларации и внасяне на суми към бюджета може да получите от сайта на НАП – https://nra.bg/ , в YouTube канала на приходната агенция или на телефони: 0700 18 700; 02/9859 6801 на цена, съгласно тарифата на телефонния оператор.

Зареди още

Икономика

От 1 април минималната здравна вноска за безработните става 43,08 лв. месечно

Published

on

От 1 април 2025 г. хората, които сами внасят задължителните си здравноосигурителни вноски (например трайно безработни, които не получават обезщетение за безработица и не се осигуряват от държавата и др.) и не упражняват трудова дейност като самоосигуряващи се лица по смисъла на Кодекса за социално осигуряване, дължат месечно не по-малко от 43,08 лева.

От първия ден на април е увеличен минималният месечен размер на осигурителния доход за самоосигуряващите се лица от 933 на 1077 лв. Според Закона за здравното осигуряване, неосигурените на друго основание се осигуряват върху доход, не по-малък от половината от минималния месечен доход за самоосигуряващите се лица. Така здравноосигурителната вноска за тях се изчислява в размер на 8% върху месечен осигурителен доход не по-малко от 538,50 лв. и не повече от 4130 лв. месечно.

Срокът за внасяне на тези вноски е до 25-то число на месеца, следващ месеца, за който се отнасят. Здравната вноска за месец април 2025 г. трябва да се внесе най-късно до 25 май 2025 г. или първият работен ден. Всички, за които възниква задължение сами да внасят здравноосигурителните си вноски, подават в НАП декларация Образец № 7, припомнят още от приходната агенция. Тя се подава електронно с персонален идентификационен код /ПИК/ на НАП или КЕП, чрез Портала за електронни услуги или в офис на приходната агенция, в срок до 25-то число на месеца, следващ месеца, за който е възникнало задължението за внасяне на здравноосигурителните вноски.

Здравноосигурителните права на гражданите, които се осигуряват за своя сметка, се прекъсват, ако не са внесени повече от три дължими месечни вноски за период от 36 месеца. Прекъснатите здравноосигурителни права се възстановяват, при условие че се заплатят всички дължими здравноосигурителни вноски за последните 60 месеца. Правата се възстановяват от датата на заплащане на всички дължими здравноосигурителни вноски за този период.

Гражданите могат да направят справка за здравноосигурителния си статус, както и да проверят периодите, за които им липсват здравноосигурителни вноски, чрез електронната услуга на НАП, която е със свободен достъп в Портала на НАП. Справка за здравния статус клиентите на администрацията могат да направят и на телефон: 0700 18 700 /на цена, съгласно тарифата на съответния оператор/. Услугата е автоматична и изисква само въвеждане на ЕГН чрез клавиатурата на телефона. Тя дава данни за месеците с внесени здравноосигурителни вноски и за времето без данни за здравно осигуряване. Справката за здравен статус по телефона работи 7 дни в седмицата, 24 часа на ден.

Зареди още

Реклама

Популярни новини от последната седмица