Свържи се с нас

Икономика

Бюджет 2022 на Трявна беше приет

Published

on

С десет гласа “За”, три “Въздържал се” и един “Против” Общински съвет-Трявна прие бюджета на Община Трявна за 2022 год. на заседание вчера, 7 април. Освен местният парламент, ръководството на Община Трявна и общински служители, на гласуването присъстваха още кметът на Кметство Плачковци и представители на образователните институции.

Финансовата рамка на общинския бюджет е в размер на 16 410 390 лв., която е с 3 309 842 лв. повече сравнение с предходния период, заради допълнителни отпуснати средства с постановления за капиталови разходи, преходни остатъци от 2021 год. за реализиране на инвестиционни обекти и делегирани от държавата трансфери.

Парите ще бъдат насочени към заложените за 2022 год. приоритети за изпълнение на местната власт с фокус инфраструктура, здравеопазване, образование, социални дейности и култура, които ще продължат да допринасят за развитието и повишаването на качеството на живот в Община Трявна.

“Има нови моменти в съставянето на Закона за държавния бюджет за 2022 год., с което ние сме съобразили естествено и подробно сме разписали. Основните моменти, които са приети в Закона за държавния бюджет 2022 год. са разработване на бюджета на две части съответно от 1 януари до 31 март 2022 год. и от 1 април до 31 декември 2022 год., като съответно това са на база стандарти делегирани от държавата дейности за единия период и съответно за другия преизчислени за девет месеца!”, започна кметът на Община Трявна представянето на внесения за утвърждаване проект на общинския бюджет и разчете подробно разписаните в него точки.

Както бе уточнен и на постоянните комисии въпроса за финансирането и подпомагането дейността на общинските спортни клубове сумата за тях е в размер на 90 000 лв. Увеличава се също издръжката на пенсионерския клуб в Трявна, намиращ се на ул.”Капитан Дядо Никола” №7.

“След като разгледахме бюджета предлагаме на Вашето внимание да бъдат направени следните промени в неговия проект, като средства в размер на 10 000 лв. да бъдат взети от Други дейности по благоустрояване – БКС от разходите за издръжка и другите средства в размер на 12 000 лв. да бъдат взети от дейност общинска администрация!”, разясни направените промени главният финансист на Община Трявна Мариета Ганева.

Решено бе допълнителните средства за пенсионерския клуб да бъдат целевоизразходвани и да бъдат прилагани разходнооправдателни документи от председателя на клуба.

Не липсваха финансови промени и нови позиции в Капиталовата програма на Община Трявна за 2022 год. След направено предложение от страна на Драгомир Николов, Общинският съвет гласува средствата за закупуване на нови автобусни спирки в Трявна и Плачковци да бъдат намалени от 25 000 лв. на 15 000 лв. и тези пари да останат само за ремонт на вече съществуващите такива без да се закупуват и монтират нови. Взетата сума от 10 000 лв. ще бъде допълнена към сумата за ремонт на трите пасарелки на ул.”Белчо Белчев”, до градския басейн и над ЖП линията в Трявна, която ще стане общо 30 000 лв.

Две от четири предложения, подадени от Красимир Кръстев за изграждане на нови туристически атракции в Трявна и привличане на повече посетили в града, бяха приети от местния парламент. Така, като нова позиция в Капиталовата програма на Община Трявна за 2022 г, се обособява изграждането на атракцион в района на пещера “Змеева дупка” в Трявна, за който бяха гласувани 10 000 лв. от средствата, заложени за ремонт на тротоарни настилки и бордюри. С 15 000 лв. ще бъде увеличена сумата за реализирането на планирания ски-влек в града или с общо 45 000 лв. ще разполага Община Трявна за изграждането на най-новата зимна атракция, тип пързалка, за малки и големи. Предложенията да бъде създадена панорамна тераса в красивата забележителност “Виканата скала”, намираща се в Природен парк “Българка” и облагородяване на езерото в Трявна не бяха приети от общинските съветници.

С нова позиция в капиталовата програма в размер на  5000 лв. ще се осъществят предпроектни проучвания  за изграждане на фотоволтаична и соларна система на покрива на болницата, след предложение на Боян Грозев. Подобна реализация би покрила разходите за отопление на поликлиниката и ще намали тези за отопление на болницата. ОбС-Трявна гласува още предложенията на общинския съветник за извършването на предпроектни проучвания за свързване на ул.”Димитър Горов” и предпроектни проучвания за свързването на Централна градска част с ул. “Украйна” в Трявна. Всяко проучване ще бъде направено с по 3000 лв.

По време на заседанието стана ясно, че местната власт и тази година ще подпомага раждаемостта в региона и ще се бори с демографската криза с предвидени 18 000 лв. На дневен ред отново излезе въпросът за осигуряването на медицинско лице в ДГ “Светлина” и ДГ “Калина” в Трявна, както и този за изграждането на спортна зала в града.

Следете ни и във Фейсбук на:
https://www.facebook.com/gabrovonews/

Икономика

Ученици от СУ „Васил Левски“ преминаха обучение „Млади предприемачи“

Published

on

Ученици от 11 и 12 клас на СУ „Васил Левски“ – Севлиево взеха участие в двуседмично обучение по предприемачество под наслов „Млади предприемачи“, което имаше за цел да подпомогне младите хора в кариерното им ориентиране и изграждането на лични и бизнес умения.

В рамките на обучението участниците се запознаха с възможностите на международната проектна платформа Career4EU, която предоставя ценни ресурси за диагностика на личните таланти, формулиране на кариерни цели и придобиване на знания в различни сфери на предприемачеството.

Обучението беше структурирано в две фази – присъствена (4 часа) и онлайн самостоятелна (8 часа), като учениците имаха възможност да преминат през учебните модули „Диагностика на таланта“ и „Семинар на основателя“. Те разработиха и представиха собствени бизнес идеи, като акцентът беше върху тяхното представяне чрез метода „Elevator Pitch“ – кратка и въздействаща презентация, която трябва да грабне вниманието на потенциални инвеститори за минимално време.

Участниците демонстрираха иновативно мислене, социална ангажираност и екологична насоченост в своите проекти, като представянето на идеите имаше и състезателен характер. Най-добрите презентации бяха оценени от самите участници, а победителите в двете групи получиха награди от организаторите: ЕВРОПА ДИРЕКТНО Габрово при Габровската търговско-промишлена палата и ЦПЛР „Кариерно ориентиране – Габрово“.

Освен това, ученици с изключителни презентационни умения също бяха отличени и наградени. Всички участници получиха сертификати за успешно преминатото обучение, което им предостави безценни знания и умения за тяхното бъдещо развитие.

Международната платформа Career4EU продължава да бъде ценен инструмент за младите хора, които искат да изградят своето професионално бъдеще и да реализират своите предприемачески идеи.

Зареди още

Икономика

5% отстъпка от данъка, ако бъде платен до края на март

Published

on

Остават четири дни, в които физическите лица могат да ползват отстъпката от 5% от данъка за довнасяне по годишната си данъчна декларация. За да се възползват от отстъпката, гражданите трябва да подадат декларацията си по електронен път до 31 март, да внесат до тази дата целия размер на данъка за довнасяне, намален с отстъпката, и да нямат подлежащи на принудително изпълнение публични задължения.

Потребителите могат да проверят онлайн за наличието на стари задължения, преди да заявят ползването на данъчната отстъпка. В офис на НАП Габрово от началото на годината са издадени 1 171 персонални идентификационни кода /ПИК/, а през цялата 2024 година, 3 277 клиенти са получили своя код. Наблюдава се повишен интерес към електронните услуги, предлагани от НАП, чрез използване на ПИК.

Над 6 513 годишни данъчни декларации за доходи придобити през 2024 г. от физически лица, са подадени до момента в офис на НАП Габрово от началото на данъчната кампания – 10 януари, като над 80% от тях са подадени по електронен път – с електронен подпис и ПИК.

Най-бързо и лесно декларирането и плащането на задълженията става през Портала за електронни услуги на НАП , достъпни с персонален идентификационен код (ПИК), издаден от НАП безплатно, или квалифициран електронен подпис (КЕП). Потребителите могат да се възползват онлайн от предварително попълнената данъчна декларация. В нея са въведени данни за получените през 2024 година доходи от трудови правоотношения; граждански договори (хонорари); от наем и други доходи, облагаеми с данък върху общата годишна данъчна основа, платците, на които са юридически лица; доходи за получени субсидии от Държавен фонд „Земеделие“; данни за направените лични вноски за осигурителен стаж при пенсиониране; получени суми от наложени платежи от продажби в Интернет и информация за продажба на моторни превозни средства, които са били собственост на декларатора по-малко от 12 месеца, както и данни за ползваните чрез работодател данъчни облекчения.

Информация за получените доходи е отразена в съответните приложения на декларацията , която се намира в рубрика „ Подоходни данъци “ в е-портала на приходната агенция. От миналата година във формуляра са въведени и данни за изплатени необлагаеми доходи и/или доходи, облагаеми с окончателен данък по чл. 38 от ЗДДФЛ, които гражданите могат да декларират по желание в Приложение № 13.

Преди да потвърдят попълнената декларация е необходимо данъкоплатците да я прегледат внимателно, да я допълнят или коригират, ако това се налага, след което да я подадат. Срокът за декларирането на доходите и плащане на данъка за довнасяне е 30 април 2025 г. Освен по електронен път, данъчните декларации могат да се изпратят по пощата, да се подадат на място в офис на НАП или в някои пощенски станции, където директно ще бъде издаден входящ номер.

Информация за попълване и подаване на данъчни и осигурителни декларации и внасяне на суми към бюджета може да получите от сайта на НАП – https://nra.bg/ , в YouTube канала на приходната агенция или на телефони: 0700 18 700; 02/9859 6801 на цена, съгласно тарифата на телефонния оператор.

Зареди още

Икономика

От 1 април минималната здравна вноска за безработните става 43,08 лв. месечно

Published

on

От 1 април 2025 г. хората, които сами внасят задължителните си здравноосигурителни вноски (например трайно безработни, които не получават обезщетение за безработица и не се осигуряват от държавата и др.) и не упражняват трудова дейност като самоосигуряващи се лица по смисъла на Кодекса за социално осигуряване, дължат месечно не по-малко от 43,08 лева.

От първия ден на април е увеличен минималният месечен размер на осигурителния доход за самоосигуряващите се лица от 933 на 1077 лв. Според Закона за здравното осигуряване, неосигурените на друго основание се осигуряват върху доход, не по-малък от половината от минималния месечен доход за самоосигуряващите се лица. Така здравноосигурителната вноска за тях се изчислява в размер на 8% върху месечен осигурителен доход не по-малко от 538,50 лв. и не повече от 4130 лв. месечно.

Срокът за внасяне на тези вноски е до 25-то число на месеца, следващ месеца, за който се отнасят. Здравната вноска за месец април 2025 г. трябва да се внесе най-късно до 25 май 2025 г. или първият работен ден. Всички, за които възниква задължение сами да внасят здравноосигурителните си вноски, подават в НАП декларация Образец № 7, припомнят още от приходната агенция. Тя се подава електронно с персонален идентификационен код /ПИК/ на НАП или КЕП, чрез Портала за електронни услуги или в офис на приходната агенция, в срок до 25-то число на месеца, следващ месеца, за който е възникнало задължението за внасяне на здравноосигурителните вноски.

Здравноосигурителните права на гражданите, които се осигуряват за своя сметка, се прекъсват, ако не са внесени повече от три дължими месечни вноски за период от 36 месеца. Прекъснатите здравноосигурителни права се възстановяват, при условие че се заплатят всички дължими здравноосигурителни вноски за последните 60 месеца. Правата се възстановяват от датата на заплащане на всички дължими здравноосигурителни вноски за този период.

Гражданите могат да направят справка за здравноосигурителния си статус, както и да проверят периодите, за които им липсват здравноосигурителни вноски, чрез електронната услуга на НАП, която е със свободен достъп в Портала на НАП. Справка за здравния статус клиентите на администрацията могат да направят и на телефон: 0700 18 700 /на цена, съгласно тарифата на съответния оператор/. Услугата е автоматична и изисква само въвеждане на ЕГН чрез клавиатурата на телефона. Тя дава данни за месеците с внесени здравноосигурителни вноски и за времето без данни за здравно осигуряване. Справката за здравен статус по телефона работи 7 дни в седмицата, 24 часа на ден.

Зареди още

Реклама

Популярни новини от последната седмица