Свържи се с нас

Икономика

За нещата, които са важни!

Споделено от Таня Дикова, собственик на Гарант – недвижими имоти

Published

on


Какво защитават посредническите договори? Освен интересите на потребителите, агенцията за недвижими имоти също трябва да има някаква защита. По тези и други теми разговаряме с Таня Дикова, собственик на Гарант – недвижими имоти.

– Госпожо Дикова споделете с нас какво представляват посредническите договори? Чии интереси защитават те? Какви са тенденциите на пазара за недвижими имоти? Срещате ли трудности и предизвикателства? Какво показва практиката и какво всеки от нас трябва да знае?

– В годините посредническите договори са претърпели много промени, наложени от практиката. С течение на времето клиентите стават все по-информирани и започват да „заобикалят“ посредника, за съжаление по некоректен начин. Т.е. използват неговия труд, за да се доберат до определена информация и след това се опитват да се възползват от нея, без да заплатят комисионно възнаграждение. А в по-лошите случаи – дори агентите да свършат цялата работа, клиентът пак да не плати. Понеже Закона за защита на потребителя защитава само потребителя, някой трябва да защитава и бизнеса. От агенциите се очаква да са коректни, да имат обучени и подготвени кадри, да рекламират и работят според добрите практики, да спазват действащото законодателство, да плащат осигуровки, данъци, да поддържат офиси и работни екипи.

Това, за което трябва да следим в посредническите договори, е да няма подвеждащи клаузи или такива с неясно съдържание. Ако един клиент е избрал да работи с агенция за имоти, то е редно да подпише договор с нея и когато продаде или закупи имот, чрез нейното участие, да си заплати комисионната. Съответно, ако клиент иска да отиде на оглед с агенция за имоти и агенцията е поставила предварително своите условия на работа, то уговореното следва да се спазва. Не е нарушение на Закона, когато предварително поясниш на клиента каква услуга предлагаш и какво е дължимото възнаграждение.

Ако клиентът продължи да работи с теб означава, че е направил своя избор. Ако клиент влезе в магазин за хранителни стоки и вземе кутия с бонбони, без да я плаща, то ще се счита, че е извършил кражба, т.е. ощетил е търговеца. Защо? Защото търговецът е вложил усилия и средства тази стока да стигне до крайния клиент точно на това място. Търговецът в магазина също е посредник между производителя и клиента. Неговото възнаграждение и всичките му разходи са заложени в крайната цена на стоката. При недвижимите имоти стоката няма физически да бъде внесена в офиса, но ползването на която и да е услуга следва да бъде заплатена. Ако агентът по цял ден дава безплатни консултации или ходи на безсмислени огледи, кой ще покрие разходите му, кой ще му даде заплата и защо е необходимо да полага този труд, ако ще бъде излъган?

Ако агенцията използва лоша практика, за да привлича клиенти това също е некоректно. Затова когато клиентите търсят да закупят или наемат недвижим имот следва предварително да направят своя избор на кого искат да се доверят – на публикуваната реклама или на свой доверен брокер/агент, който да извърши маркетинга вместо тях, като избегне срещите с лошите практики.

Ако клиентът все пак избере да се свърже директно с агенцията, която е предложила имота, то следва да се съобрази при какви условия тази агенция е склонна да работи с него.

Европейският стандарт в сферата на недвижимите имоти налага като практика подписването на посреднически договори и протоколи за проведени срещи и огледи към тях, с което се доказват произтекли събития.

Ако един имот се предлага от няколко агенции клиентът има избор в самото начало към кое от предложенията да се насочи. Има два варианта – или да работи със свой доверен брокер/агент и да не му се налага да прави подобен избор, или да си избере към коя от агенциите, предлагащи имота, да се обърне. Т.е. клиентът прави своя избор с кого ще работи съзнателно преди да е посетил имота. Затова коректното рекламиране е много важно. Критериите, по които клиентът избира на кой агент да се обади са различни и често това са по-интересните за него характеристики на офертата.

Клиентът е имал възможност да направи своя избор предварително. Няма никаква бизнес логика да ходиш на огледи с една агенция, тя да те запознае първоначално с имота и след това да отидеш при друга агенция да купиш същия имот.

Това, което клиентът, обаче има право е да изисква от агента да свърши всичко онова, за което са се уговорили, че е включено като услуга в комисионната. И тук договорите и протоколите за огледи трябва ясно да формулират предмета на услугата и съответната цена.

На пазара на имоти има голяма конкуренция между агенциите. Комисионният процент се е наложил от самия пазар. Той не е писано правило. Но комисионните, които се различават съществено от наложената пазарна практика водят до съмнителен капацитет на агента, който е склонен да ги приеме. Обикновено това е за сметка на качеството на услугата и компетентността на посредника.

Договорите следват определена логика. Това, което всеки, който подписва договор трябва да следи е какви са правата, задълженията и отговорностите на страните му, кога възниква плащане, за какво се дължат неустойки, какви са сроковете. Договорите трябва да могат да се съгласуват между страните преди подписването им.

Бих дала пример с договорите, които предоставят мобилните оператори. Там е почти невъзможно да се нанасят промени в съдържанието им, т.е. няма съгласуване. Посредническите договори на агенциите за имоти се подписват по много по-либерален начин.

Най-правилният начин за продажба на имот е ексклузивен договор за определен разумен срок. Ексклузивният агент обикновено следи дали друга агенция се опитва да предлага същия имот, но собственикът е този, който трябва да вземе мерки за прекратяване на неправомерната реклама.

Най-популярният начин на избор на ПРАВИЛНАТА „Агенция за недвижими имоти“ е чрез препоръки. За добрите брокери и агенти има персонална информация в интернет пространството. Те имат какво да покажат, кажат и споделят. Те са с професионална биография, квалификация и добър имидж. Клиентите, които често инвестират в имоти ползват личен доверен посредник.

Следете ни и във Фейсбук на:
https://www.facebook.com/gabrovonews/

Икономика

Ученици от СУ „Васил Левски“ преминаха обучение „Млади предприемачи“

Published

on

Ученици от 11 и 12 клас на СУ „Васил Левски“ – Севлиево взеха участие в двуседмично обучение по предприемачество под наслов „Млади предприемачи“, което имаше за цел да подпомогне младите хора в кариерното им ориентиране и изграждането на лични и бизнес умения.

В рамките на обучението участниците се запознаха с възможностите на международната проектна платформа Career4EU, която предоставя ценни ресурси за диагностика на личните таланти, формулиране на кариерни цели и придобиване на знания в различни сфери на предприемачеството.

Обучението беше структурирано в две фази – присъствена (4 часа) и онлайн самостоятелна (8 часа), като учениците имаха възможност да преминат през учебните модули „Диагностика на таланта“ и „Семинар на основателя“. Те разработиха и представиха собствени бизнес идеи, като акцентът беше върху тяхното представяне чрез метода „Elevator Pitch“ – кратка и въздействаща презентация, която трябва да грабне вниманието на потенциални инвеститори за минимално време.

Участниците демонстрираха иновативно мислене, социална ангажираност и екологична насоченост в своите проекти, като представянето на идеите имаше и състезателен характер. Най-добрите презентации бяха оценени от самите участници, а победителите в двете групи получиха награди от организаторите: ЕВРОПА ДИРЕКТНО Габрово при Габровската търговско-промишлена палата и ЦПЛР „Кариерно ориентиране – Габрово“.

Освен това, ученици с изключителни презентационни умения също бяха отличени и наградени. Всички участници получиха сертификати за успешно преминатото обучение, което им предостави безценни знания и умения за тяхното бъдещо развитие.

Международната платформа Career4EU продължава да бъде ценен инструмент за младите хора, които искат да изградят своето професионално бъдеще и да реализират своите предприемачески идеи.

Зареди още

Икономика

5% отстъпка от данъка, ако бъде платен до края на март

Published

on

Остават четири дни, в които физическите лица могат да ползват отстъпката от 5% от данъка за довнасяне по годишната си данъчна декларация. За да се възползват от отстъпката, гражданите трябва да подадат декларацията си по електронен път до 31 март, да внесат до тази дата целия размер на данъка за довнасяне, намален с отстъпката, и да нямат подлежащи на принудително изпълнение публични задължения.

Потребителите могат да проверят онлайн за наличието на стари задължения, преди да заявят ползването на данъчната отстъпка. В офис на НАП Габрово от началото на годината са издадени 1 171 персонални идентификационни кода /ПИК/, а през цялата 2024 година, 3 277 клиенти са получили своя код. Наблюдава се повишен интерес към електронните услуги, предлагани от НАП, чрез използване на ПИК.

Над 6 513 годишни данъчни декларации за доходи придобити през 2024 г. от физически лица, са подадени до момента в офис на НАП Габрово от началото на данъчната кампания – 10 януари, като над 80% от тях са подадени по електронен път – с електронен подпис и ПИК.

Най-бързо и лесно декларирането и плащането на задълженията става през Портала за електронни услуги на НАП , достъпни с персонален идентификационен код (ПИК), издаден от НАП безплатно, или квалифициран електронен подпис (КЕП). Потребителите могат да се възползват онлайн от предварително попълнената данъчна декларация. В нея са въведени данни за получените през 2024 година доходи от трудови правоотношения; граждански договори (хонорари); от наем и други доходи, облагаеми с данък върху общата годишна данъчна основа, платците, на които са юридически лица; доходи за получени субсидии от Държавен фонд „Земеделие“; данни за направените лични вноски за осигурителен стаж при пенсиониране; получени суми от наложени платежи от продажби в Интернет и информация за продажба на моторни превозни средства, които са били собственост на декларатора по-малко от 12 месеца, както и данни за ползваните чрез работодател данъчни облекчения.

Информация за получените доходи е отразена в съответните приложения на декларацията , която се намира в рубрика „ Подоходни данъци “ в е-портала на приходната агенция. От миналата година във формуляра са въведени и данни за изплатени необлагаеми доходи и/или доходи, облагаеми с окончателен данък по чл. 38 от ЗДДФЛ, които гражданите могат да декларират по желание в Приложение № 13.

Преди да потвърдят попълнената декларация е необходимо данъкоплатците да я прегледат внимателно, да я допълнят или коригират, ако това се налага, след което да я подадат. Срокът за декларирането на доходите и плащане на данъка за довнасяне е 30 април 2025 г. Освен по електронен път, данъчните декларации могат да се изпратят по пощата, да се подадат на място в офис на НАП или в някои пощенски станции, където директно ще бъде издаден входящ номер.

Информация за попълване и подаване на данъчни и осигурителни декларации и внасяне на суми към бюджета може да получите от сайта на НАП – https://nra.bg/ , в YouTube канала на приходната агенция или на телефони: 0700 18 700; 02/9859 6801 на цена, съгласно тарифата на телефонния оператор.

Зареди още

Икономика

От 1 април минималната здравна вноска за безработните става 43,08 лв. месечно

Published

on

От 1 април 2025 г. хората, които сами внасят задължителните си здравноосигурителни вноски (например трайно безработни, които не получават обезщетение за безработица и не се осигуряват от държавата и др.) и не упражняват трудова дейност като самоосигуряващи се лица по смисъла на Кодекса за социално осигуряване, дължат месечно не по-малко от 43,08 лева.

От първия ден на април е увеличен минималният месечен размер на осигурителния доход за самоосигуряващите се лица от 933 на 1077 лв. Според Закона за здравното осигуряване, неосигурените на друго основание се осигуряват върху доход, не по-малък от половината от минималния месечен доход за самоосигуряващите се лица. Така здравноосигурителната вноска за тях се изчислява в размер на 8% върху месечен осигурителен доход не по-малко от 538,50 лв. и не повече от 4130 лв. месечно.

Срокът за внасяне на тези вноски е до 25-то число на месеца, следващ месеца, за който се отнасят. Здравната вноска за месец април 2025 г. трябва да се внесе най-късно до 25 май 2025 г. или първият работен ден. Всички, за които възниква задължение сами да внасят здравноосигурителните си вноски, подават в НАП декларация Образец № 7, припомнят още от приходната агенция. Тя се подава електронно с персонален идентификационен код /ПИК/ на НАП или КЕП, чрез Портала за електронни услуги или в офис на приходната агенция, в срок до 25-то число на месеца, следващ месеца, за който е възникнало задължението за внасяне на здравноосигурителните вноски.

Здравноосигурителните права на гражданите, които се осигуряват за своя сметка, се прекъсват, ако не са внесени повече от три дължими месечни вноски за период от 36 месеца. Прекъснатите здравноосигурителни права се възстановяват, при условие че се заплатят всички дължими здравноосигурителни вноски за последните 60 месеца. Правата се възстановяват от датата на заплащане на всички дължими здравноосигурителни вноски за този период.

Гражданите могат да направят справка за здравноосигурителния си статус, както и да проверят периодите, за които им липсват здравноосигурителни вноски, чрез електронната услуга на НАП, която е със свободен достъп в Портала на НАП. Справка за здравния статус клиентите на администрацията могат да направят и на телефон: 0700 18 700 /на цена, съгласно тарифата на съответния оператор/. Услугата е автоматична и изисква само въвеждане на ЕГН чрез клавиатурата на телефона. Тя дава данни за месеците с внесени здравноосигурителни вноски и за времето без данни за здравно осигуряване. Справката за здравен статус по телефона работи 7 дни в седмицата, 24 часа на ден.

Зареди още

Реклама

Популярни новини от последната седмица