Свържи се с нас

Икономика

Цялостно решение за фотоволтаични системи от „Интер Пауър“

Published

on

Фотоволтаичните системи са иновативен начин за генериране на електроенергия от слънцето. Те използват слънчевата енергия, за да генерират електричество, което може да бъде използвано за захранване на домове, бизнеси и други сгради. Днес ще говорим с Мирослав Дончев, управител на габровската фирма Интер Пауър ООД, бързоразвиваща се компания в сферата на фотоволтаиците в България и регион Габрово.

„Интер Пауър“ ООД е фирма основана през 2013 година и е позната на пазара в Габрово, Севлиево и София, с магазините си за битово и промишлено осветление, електроизграждането и системите за домашна и сградна автоматизация. Интер Пауър ООД осъществява цялостен инженеринг и поддръжка на всичките предлагани от компанията услуги. От 2022 г, компанията се специализира и в проектиране, изграждане, узаконяване и поддръжка на фотоволтаични електроцентрали.

Здравейте, г-н Дончев! Благодарим Ви, че се съгласихте да дадете интервю за нашата медия. Като местно издание, няма как да не ви попитаме какво е вашето мнение за фотоволтаичните инсталации в Габрово и региона?
– Фотоволтаичните инсталации са изключително важни не само за региона на Габрово, тъй като те предоставят чиста енергия, която е ефективна за нашата околна среда и помага за намаляването на използваната енергия, оптимизирайки разходите за нея.

Какви са типове фотоволтаични системи?
– Фотоволтаичните системи, са проектирани да отговарят на нуждите на различни типове клиенти: частни и бизнес, както и за различни видове обекти. Системите са характеризират по няколко начина.

Офгрид системи – това са фотоволтаични системи, които не са свързани към електрическата мрежа и се използват като автономни източници на енергия за отдалечени обекти. Тези системи са съвсем независими от електрическата мрежа и включват батерии, които съхраняват енергията, която се произвежда от фотоволтаичните панели.

Онгрид системи – това са фотоволтаични системи, които са свързани към електрическата мрежа, но не използват батерии за съхранение на енергията. Вместо това, енергията, която се произвежда от фотоволтаичните панели, се изпраща директно в електрическата мрежа.

Хибридни системи – това са комбинации от онгрид и офгрид системи. Те са свързани към електрическата мрежа, но включват и батерии за съхранение на енергията. Това позволява на системата да работи като автономен източник на енергия, когато няма достатъчно енергия от фотоволтаичните панели или когато електрическата мрежа е недостъпна.

Плаващи фотоволтаични системи – това са фотоволтаични системи, които са монтирани върху плаващи конструкции, т.е на вода. Те могат да снабдяват с електроенергия близките застроени територии или да се използват за напояване на земеделски земи.

Интегрирани фотоволтаични системи – това са фотоволтаични панели, които са интегрирани в строителни материали като керемиди, фасадни панели и други. Те са подходящи за нови сгради, където може да се избегне монтирането на допълнителни панели и да се създаде естетически приятен вид.

В зависимост от приложението и нуждите на потребителя, изборът на подходящ вид фотоволтаична система може да бъде различен.

Каква е процедурата за инсталиране на фотоволтаична система?
– Мога да кажа каква е процедурата в „Интер Пауър“, защото при всички колеги тя може да бъде различна. Ние държим да изясним всички подробности и детайли, и едва тогава да преминем към инсталация. Колкото по-подробно се запознаем с бъдещия обект, толкова по-малко проблеми по време на инсталацията и след нея, ще имаме. Примерно при ламаринен покрив, с тъмен цвят, и производствени машини, с отделяне на високи температури в помещението, на което инсталираме фотоволтаичните панели, е добре конструкцията да е повдигната над 7-10 см, за да има добро вентилиране за по-добро охлаждане. Доброто охлаждане на PV-панелите допринася за значително повишаване на производителността на системата.

Да, това прави инсталацията по-сложна и на по-висока цена, но ние не правим компромис с това, с риск клиента да получи по-ниска цена и да предпочете други колеги. За нас качеството е от голямо значение и сме го доказали в годините!

Самата процедурата за инсталиране на фотоволтаична система е сравнително лесна. Първо, ние ще направим консултация с клиента, след това оглед на мястото, за да определим точните изисквания и да изберем най-подходящата система и вида монтаж, за неговите нужди.

След това ще изготвим идеен проект и изчисления на производителността, а при желание и изчисления за възвращаемост на инвестицията на системата. Ще предоставим оферта на клиента. Ако той е съгласен с предложението ни, ще преминем към договорни отношения и насрочване дата на монтаж, ще изградим инсталацията и ще предоставим инструкции за употреба и поддръжка на системата.

Каква е процедурата за узаконяване на фотоволтаична електроцентрала в България?
– Узаконяването на фотоволтаична система може да варира в зависимост от вида и големината на системата. Опитът ни показва, че в различните общини и при различните електроразпределителни дружества, също има вариации на изискваните документи. Предизвикателство е, че все още няма окончателно ясни закони и точни практики, определени от държавата, но това е една отделна тема за разискване.

В общи линии, за да се узакони фотоволтаична система, е необходимо да се изпълнят някои стъпки като:

Избор на подходящо място за инсталацията на фотоволтаичната система – това може да бъде върху покрива или фасадата на сграда, на земята, или на друго подходящо място. След което се изготвя идеен проект, включващ определяне типа на системата, капацитета ѝ, избор на компонентите и материалите, които ще бъдат използвани.

Подаване на Искане за проучване и издаване на Становище от електроразпределителното дружество.

Подаване на заявление за разрешение за инсталация – това може да бъде направено пред местната управа, комунални служби или други регулаторни органи.

Инсталация и тестване на системата – след получаване на разрешение, фотоволтаичната система може да бъде инсталирана и тествана от квалифицирани техници.

Заключване на договор за връзка към електропреносната мрежа – това е необходимо, за да се осигури връзка на фотоволтаичната система към електропреносната мрежа и да се продават излишъци от генерираната електроенергия, каквито са нашите колеги.

Сертифицирани сме със специалност „Монтьор на енергийно съоръжения и инсталации“, със специалност „Възобновяеми енергийни източници“. Ако системата е за собствени нужди и е до 20kWp, са необходими уведомления към Общината и местното електроразпределително дружество.

За повече информация и съдействие, относно подготовката на документацията, може да се свържете с нас.

Какви са предимствата на инсталиране на фотоволтаична система с батерия?
– Инсталирането на фотоволтаична система, с батерия, позволява на клиентите да съхраняват излишната произведена енергия за използване по-късно, когато слънчевата светлина не е достатъчна. Това значително намалява разходите за електроенергия и допринася за енергийната ефективност на жилищните и бизнес обекти. Освен това, тези системи помагат за намаляване на зависимостта от традиционните източници на енергия и за насърчаване на устойчивата енергийна практика.

Какви услуги предлага „Интер Пауър“ ООД в сферата на фотоволтаичните инсталации?
– „Интер Пауър“ ООД предлага цялостно решение за фотоволтаичните системи – от идейния проект и изчисленията за възвращаемост, проектиране и инсталиране до поддръжка и сервиз. Фирмата предоставя индивидуален подход към всеки клиент, за да гарантира, че той ще получи най-доброто решение за неговите нужди.

Проектирането на фотоволтаичната система е много важен етап от процеса на инсталиране. „Интер Пауър“ ООД използва най-новите технологии за проектиране на фотоволтаични системи. Те вземат предвид всички фактори, които могат да повлияят върху ефективността на системата, като например насочването на покрива, ъгъла на наклона и климатичните условия в района, засенчването от дървета, съседни сгради и комини.

Инсталирането на фотоволтаичните системи изисква опит и професионализъм. Един от най-ценния актив на фирмата са опитните ни инсталатори, които гарантират високо качество на монтажа.

Всички наши инсталации са с придружаващи гаранции: монтаж 10 години, оборудване до 25 години. След инсталирането на фотоволтаичната система предлагаме поддръжка и сервиз на системата, също предоставяме редовни проверки и техническа поддръжка, за да гарантираме, че системата работи ефективно и безпроблемно.

Предлагаме и съдействие при кандидатстване по европрограми за финансиране. Понеже в едно интервю, няма как да предадем цялата информация относно фотоволтаичните електроцентрали, сме на разположение за последваща среща с Вас!

За оглед и консултация може да се свържете с нас на 0893 556 772.

*Публикация от рубриката на „Габрово Нюз“
„В подкрепа на местния предприемач“.

Икономика

Ученици от СУ „Васил Левски“ преминаха обучение „Млади предприемачи“

Published

on

Ученици от 11 и 12 клас на СУ „Васил Левски“ – Севлиево взеха участие в двуседмично обучение по предприемачество под наслов „Млади предприемачи“, което имаше за цел да подпомогне младите хора в кариерното им ориентиране и изграждането на лични и бизнес умения.

В рамките на обучението участниците се запознаха с възможностите на международната проектна платформа Career4EU, която предоставя ценни ресурси за диагностика на личните таланти, формулиране на кариерни цели и придобиване на знания в различни сфери на предприемачеството.

Обучението беше структурирано в две фази – присъствена (4 часа) и онлайн самостоятелна (8 часа), като учениците имаха възможност да преминат през учебните модули „Диагностика на таланта“ и „Семинар на основателя“. Те разработиха и представиха собствени бизнес идеи, като акцентът беше върху тяхното представяне чрез метода „Elevator Pitch“ – кратка и въздействаща презентация, която трябва да грабне вниманието на потенциални инвеститори за минимално време.

Участниците демонстрираха иновативно мислене, социална ангажираност и екологична насоченост в своите проекти, като представянето на идеите имаше и състезателен характер. Най-добрите презентации бяха оценени от самите участници, а победителите в двете групи получиха награди от организаторите: ЕВРОПА ДИРЕКТНО Габрово при Габровската търговско-промишлена палата и ЦПЛР „Кариерно ориентиране – Габрово“.

Освен това, ученици с изключителни презентационни умения също бяха отличени и наградени. Всички участници получиха сертификати за успешно преминатото обучение, което им предостави безценни знания и умения за тяхното бъдещо развитие.

Международната платформа Career4EU продължава да бъде ценен инструмент за младите хора, които искат да изградят своето професионално бъдеще и да реализират своите предприемачески идеи.

Зареди още

Икономика

5% отстъпка от данъка, ако бъде платен до края на март

Published

on

Остават четири дни, в които физическите лица могат да ползват отстъпката от 5% от данъка за довнасяне по годишната си данъчна декларация. За да се възползват от отстъпката, гражданите трябва да подадат декларацията си по електронен път до 31 март, да внесат до тази дата целия размер на данъка за довнасяне, намален с отстъпката, и да нямат подлежащи на принудително изпълнение публични задължения.

Потребителите могат да проверят онлайн за наличието на стари задължения, преди да заявят ползването на данъчната отстъпка. В офис на НАП Габрово от началото на годината са издадени 1 171 персонални идентификационни кода /ПИК/, а през цялата 2024 година, 3 277 клиенти са получили своя код. Наблюдава се повишен интерес към електронните услуги, предлагани от НАП, чрез използване на ПИК.

Над 6 513 годишни данъчни декларации за доходи придобити през 2024 г. от физически лица, са подадени до момента в офис на НАП Габрово от началото на данъчната кампания – 10 януари, като над 80% от тях са подадени по електронен път – с електронен подпис и ПИК.

Най-бързо и лесно декларирането и плащането на задълженията става през Портала за електронни услуги на НАП , достъпни с персонален идентификационен код (ПИК), издаден от НАП безплатно, или квалифициран електронен подпис (КЕП). Потребителите могат да се възползват онлайн от предварително попълнената данъчна декларация. В нея са въведени данни за получените през 2024 година доходи от трудови правоотношения; граждански договори (хонорари); от наем и други доходи, облагаеми с данък върху общата годишна данъчна основа, платците, на които са юридически лица; доходи за получени субсидии от Държавен фонд „Земеделие“; данни за направените лични вноски за осигурителен стаж при пенсиониране; получени суми от наложени платежи от продажби в Интернет и информация за продажба на моторни превозни средства, които са били собственост на декларатора по-малко от 12 месеца, както и данни за ползваните чрез работодател данъчни облекчения.

Информация за получените доходи е отразена в съответните приложения на декларацията , която се намира в рубрика „ Подоходни данъци “ в е-портала на приходната агенция. От миналата година във формуляра са въведени и данни за изплатени необлагаеми доходи и/или доходи, облагаеми с окончателен данък по чл. 38 от ЗДДФЛ, които гражданите могат да декларират по желание в Приложение № 13.

Преди да потвърдят попълнената декларация е необходимо данъкоплатците да я прегледат внимателно, да я допълнят или коригират, ако това се налага, след което да я подадат. Срокът за декларирането на доходите и плащане на данъка за довнасяне е 30 април 2025 г. Освен по електронен път, данъчните декларации могат да се изпратят по пощата, да се подадат на място в офис на НАП или в някои пощенски станции, където директно ще бъде издаден входящ номер.

Информация за попълване и подаване на данъчни и осигурителни декларации и внасяне на суми към бюджета може да получите от сайта на НАП – https://nra.bg/ , в YouTube канала на приходната агенция или на телефони: 0700 18 700; 02/9859 6801 на цена, съгласно тарифата на телефонния оператор.

Зареди още

Икономика

От 1 април минималната здравна вноска за безработните става 43,08 лв. месечно

Published

on

От 1 април 2025 г. хората, които сами внасят задължителните си здравноосигурителни вноски (например трайно безработни, които не получават обезщетение за безработица и не се осигуряват от държавата и др.) и не упражняват трудова дейност като самоосигуряващи се лица по смисъла на Кодекса за социално осигуряване, дължат месечно не по-малко от 43,08 лева.

От първия ден на април е увеличен минималният месечен размер на осигурителния доход за самоосигуряващите се лица от 933 на 1077 лв. Според Закона за здравното осигуряване, неосигурените на друго основание се осигуряват върху доход, не по-малък от половината от минималния месечен доход за самоосигуряващите се лица. Така здравноосигурителната вноска за тях се изчислява в размер на 8% върху месечен осигурителен доход не по-малко от 538,50 лв. и не повече от 4130 лв. месечно.

Срокът за внасяне на тези вноски е до 25-то число на месеца, следващ месеца, за който се отнасят. Здравната вноска за месец април 2025 г. трябва да се внесе най-късно до 25 май 2025 г. или първият работен ден. Всички, за които възниква задължение сами да внасят здравноосигурителните си вноски, подават в НАП декларация Образец № 7, припомнят още от приходната агенция. Тя се подава електронно с персонален идентификационен код /ПИК/ на НАП или КЕП, чрез Портала за електронни услуги или в офис на приходната агенция, в срок до 25-то число на месеца, следващ месеца, за който е възникнало задължението за внасяне на здравноосигурителните вноски.

Здравноосигурителните права на гражданите, които се осигуряват за своя сметка, се прекъсват, ако не са внесени повече от три дължими месечни вноски за период от 36 месеца. Прекъснатите здравноосигурителни права се възстановяват, при условие че се заплатят всички дължими здравноосигурителни вноски за последните 60 месеца. Правата се възстановяват от датата на заплащане на всички дължими здравноосигурителни вноски за този период.

Гражданите могат да направят справка за здравноосигурителния си статус, както и да проверят периодите, за които им липсват здравноосигурителни вноски, чрез електронната услуга на НАП, която е със свободен достъп в Портала на НАП. Справка за здравния статус клиентите на администрацията могат да направят и на телефон: 0700 18 700 /на цена, съгласно тарифата на съответния оператор/. Услугата е автоматична и изисква само въвеждане на ЕГН чрез клавиатурата на телефона. Тя дава данни за месеците с внесени здравноосигурителни вноски и за времето без данни за здравно осигуряване. Справката за здравен статус по телефона работи 7 дни в седмицата, 24 часа на ден.

Зареди още

Реклама

Популярни новини от последната седмица