Свържи се с нас

Любопитно

Електромобилите у нас

Published

on

Индустриален клъстер „Електромобили“ (ИКЕМ) съществува от ноември 2009 г. Той си е поставил за цел да работи за създаване на условия електрическите автомобили да се случат и в България. Апропо, те могат да се случат и без нас, но каузата ни е това да стане с активното участие на българския бизнес. Защото в първия случай добавената стойност, която се калкулира в цената на крайния продукт, ще отпътува за чужбина, а във втория – ще остава у нас. Клъстерът обединява предприятия и организации от София, Петрич, Лом, Пловдив, Хасково, Русе, Ловеч, Габрово и Монтана и други.

България eсред малкото страни в ЕС, които не правят автомобили. Но тя има опит в производството на електрокари, макар то днес у нас да е паднало по обем 50 пъти (да припомним, че „Балканкар” бе сред първите фирми в света през 80-те години по производство на електрокари). А каропроизводството по принцип не се различава от това на електромобилите, освен по дизайна и някои елементи. У нас сега се правят електромотори, батерии, контролери и други възли и елементи, които са основни за елмобилите. На тази база тук може да се разгърне и съответното производство, стига да му се даде подкрепа в началото.

Ще пропуснем ли този шанс?

В ИКЕМ членуват промишлени фирми, звена от техническите сектори на БАН и ВУЗ, търговски и обществени организации, мобилен оператор, физически лица.Клъстерът обединява предприятия и организации от София, Петрич, Лом, Пловдив, Хасково, Русе, Ловеч, Габрово и Монтана, като в столицата, където са повечето от членовете му, се предвижда да бъде изградено и неговото административно тяло. Тъй като „електромобилът” е многообхватен като дейност – от разработването на възли, елементи и детайли за самата машина и за зарядните станции, през тяхното производство, организацията на инфраструктурата за зареждането, телекомуникационното и банково обслужване, търговията и сервиза – ИКЕМ търси партньорски отношения с различни участници на пазара.

Досега ИКЕМ е организирал конверсията, т.е. преобразуването на традиционен в електромобил, на няколко различни по предназначение и марка автомобили – от мини лека кола, до ван и лекотоварен (до 1 тон) камион. С това клъстерът и на практика доказва, че тази дейност не само може, но вече се и прави у нас. От друга страна, така и в движение се проверяват възможностите на различни елементи за елмобили, тестват се параметрите на новополучените машини. При това има конверсия с основни възли – електродвигател, батерии, контролери и др., които са българско производство. В същото време в клъстера смятат, че конверсията е само междинен етап, а всъщност целта е промишленото производство на нов електромобил в кооперация с някоя голяма фирма.

В момента ИКЕМ концентрира усилията на иновативни фирми за разработване на българска зарядна станция за коли на електричество. Станцията във форма на малка колона ще може да се инсталира на паркинги, пред големи магазини и други публични места, в гаражи на спедиторски и комунални фирми. Членовете на клъстера, които работят по тази тема, вероятно ще бъдат готови с прототипа си до 2-3 месеца.

За зарядните станции се създава и оригинална българска интелигентна система – „смарт грид”, която дава възможност за мониторинг и контрол на т. нар. „зелена енергия” от производителя до електромобила. Системата се разработва от членове на ИКЕМ и техни партньори от БАН и „ЧЕЗБългария”. Със зарядните станции (колонки) от този тип батериите на колите ще могат да се зареждат и дозареждат за 3-8 часа (в зависимост от капацитета им). В клъстера се мисли и за създаване на зарядна станция от по-мощния тип, чрез която акумулаторите да се пълнят и за 30 минути.

В ИКЕМ в момента се работи и по промените на нормативната уредба, без които електромобилът не може да тръгне по улиците и пътищата на България. Освен това за да се случи електромобилът и у нас, държавата и общините трябва да го подкрепят. От една страна това би трябвало да са финансови стимули за производителите на електромобили и зарядни станции, от друга, бонуси и предимства за техните потребители.

Защо например покупката на ЕМ да не става с нулева ставка ДДС. Или пък защо специален „зелен фонд”, акумулиращ приходи от продажба на емисии за СО2, да не отпуска по 5000 лв. за всеки закупен елмобил. Всяко физическо лице, придобило такава машина, би могло също да намали данъка върху доходите си с 25 % (но не повече от 5000 лв.) от нейната стойност. Както и също да бъде освободено от данък върху колата за пет години, от такса за емисии на СО2, от покупката на винеткии от други такси. Ако пък придобивката е на фирма, тя да я амортизира за 2, а не за 4 години, както е за обикновените автомобили. Като стъпи на улицата пък, общината да даде възможност на ЕМ по-лесно и по-бързо да се придвижва. Това означава елколата да се движи и по бус- лентите, да има запазени места и да паркира безплатно в синята зона, да има безплатно запазено място пред дома си с възможност за инсталиране на зарядна колонка и др.

За тези екстри от ИКЕМ се позовават на световната практика. В Лондон например общината дава възможност на собствениците на елмобили да паркират безплатно на редица места и да зареждат безплатно с ток. В Лос Анжелис общината раздава безплатни зарядни колонки на паркинги и търговски вериги, инвестира в зарядната мрежа и предоставя по 2000 долара за батерии на първите 5000 собственици на елмобили. В Сингапур властите отдават общинска земя на концесия за изграждане върху нея на частна зареждаща инфраструктура. Отново във Великобритания общински власти правят големи поръчки на елавтобуси за нуждите на градския транспорт.

Освен това в Белгия купувач на елмобил намалява годишния си данък с 30 % от стойността на закупената машина, но не повече от 9000 евро. В Испания различните регионални правителства дават до 6000 евро за алтернативното „гориво” на елмобилите. Франция предоставя премия от 5000 евро (но не повече от 20% от стойността на колата с ДДС) за автомобили без СО2 до 2012 г. В Кипър също дават премия от 700 евро за закупен елмобил, но за не повече от 7 машини на човек/ фирма. В Дания, Португалия, Германия, Австрия, Гърция, Румъния, Швеция, Великобританияи др. електрическите превозни средства се освобождават от различни данъци, от високите такси за регистрация, от налозите за замърсяване с СО2 и от други финансови тежести.

В същото време, ако българският бизнес се забави и не бъде подкрепен в тази кауза, гигантите в бранша са готови веднага да ни залеят със своята продукция – електромобили и зарядни станции. Още повече че, проучванията на пазара разкриват, че в Европа и света се провеждат различни тестове и се реализират проекти във връзка с производството на електромобилите. Тяхното навлизане на

масовия пазар се предвижда да започне през 2011 и 2012 година и се прогнозира пазарният им дял да достигне от 5 до 20 % до 2020 г. С други думи, очаква се към 2015 г. по пътищата на Европа да се движат около 4,7 млн. електромобила. Този бум предстои и в България.

Защо?

Развитият свят и специално ЕС са се насочили към нисковъглеродна икономика в борбата срещу климатичните промени. Оценено е, че автомобилният транспорт дава съществена част от замърсяването на въздуха и електромобилите биха могли да свият този дял. Затова всички големи производители на автомобили вече имат разработени модели на електромобили, а големи градове катоЛондон, Париж, Токио, Ню Йорк, Шанхай, Берлин, и дори страни като Израел, щата Орегон предлагат вече различни стимули за покупка и тяхното ползване. Водещи страни на ЕС оказват натиск на ЕК бързо да изработи стандарти за унификация на зареждащата мрежа за електромобилите в цялата общност и на елементите в машината за свързване към нея. И това може да стане още през текущата година.

в.Търговски вестник

Любопитно

Десислава Кънева от Габрово с Първа награда от „Плакат на мира“

Published

on

Десислава Калинова Кънева от Габрово печели Първа награда в националния кръг на Международния Лайънс конкурс „Плакат на мира“, на тема „Мир без граници” (Peace Without Limits).

Рисунката на 11-годишната ученичка от ОУ „Христо Ботев“ е сред финалистите от предишния, общински кръг на състезанието, организиран от Лайънс клуб Габрово. Победителите в 37-ото издание на проявата бяха обявени на 20 ноември от Асоциацията на Лайънс клубовете от Дистрикт 130, България.

Тази година домакин, организатор и координатор на събитието е Лайънс клубът в град Търговище, където протече и журирането. Голямата награда се присъжда на Димана Петрова (12 г.) от Русе. Нейната творба ще представя България в международния кръг, където ще се конкурира с детски рисунки от над 80 държави. На второ място е Мария Крумова (11 г.) от Велико Търново. Трета е Татяна Караманова (12 г.) от Любимец.

Според регламента техните плакати ще бъдат популяризирани в националните Лайънс инициативи. Четиримата финалисти получават и парични награди. Организаторите съобщават, че конкурсът е преминал при огромен интерес – в националния кръг са представени 90 детски рисунки, подкрепени от 20 Лайънс клуба в България.

„Този конкурс за изкуство на деца насърчава младите хора по света да изразят своите виждания за мира и добротата в него, да изразят желанието си да живеят в свят на синьо небе, разбирателство и хармония, споделят от Асоциацията на Лайънс клубовете от Дистрикт 130, България.

Поздравления за всички млади таланти, вдъхновени от мечти за мирен и красив свят, претворени в представените творби!“ Припомняме, че в своята 15-годишна дейност Лайънс клуб Габрово няколко пъти е излъчвал финалисти, печелили призови места в националния кръг на конкурса „Плакат на мира“.

През 2014 – 2015 г. Любомира Ангелова от Детската школа по приложни изкуства с преподавател Ива Пенчева получи Голямата награда и продължи участието си на международно ниво с творба на тема „Мир, любов и разбирателство“. През 2015 – 2016 г. Андрея Маврова, също от Школата на Ива Пенчева, завоюва трето място в националния кръг на конкурса с тема „Сподели мира“.

През 2020 – 2021 г. Вяра Пенчева от школа „Елиза Арт“ спечели първа награда за оригиналност и отлично изразяване на темата „Постигане на мир чрез дейности“. Датата на церемонията по награждаване на участниците в общинския кръг на тазгодишния конкурс ще бъде обявена допълнително, съобщават от Лайънс клуб Габрово.

Зареди още

Любопитно

Вашият специален подарък за празниците – в LPG Лори Ан!

Published

on

Скъпи дами, най-вълшебното време от годината е почти тук! Подготовката за празниците вече кипи, но не забравяйте да отделите време и за себе си. В LPG Лори Ан сме подготвили нещо специално, което ще Ви накара да засияете – защото заслужавате най-доброто!

Само на 1 и 2 декември Ви очакват ексклузивни празнични оферти от Milesman! Това е Вашият шанс да се възползвате от първокласни процедури и да си подарите мигове на грижа и красота.

Не отлагайте – местата са ограничени! Запишете своя час още днес на телефон: 0876 76 16 77 и направете първата крачка към Вашето празнично преобразяване.

Нека празниците започнат с усмивка и блестящо самочувствие в LPG Лори Ан!

Зареди още

Любопитно

„Любовната чешма“ става на 60 години

Published

on

Днес, Държавен архив – Габрово представи снимки, запечатали едно популярно за поколения габровци място, известно като „Любовната чешма“.

Наречена е така, заради разкрития любовен мотив в композицията от фигура на момък в носия, който свири обърнал глава към „мома с цвете“, изобразена върху чешмата.

Проектът за изграждане на чешмата, със скулптурна фигура на момче с кавал, е изготвен от арх. Карл Кандулков през 1963 година, а автор на скулптурата е Младен Миладинов.

Година по-късно, през 1964 г, обектът е окончателно изграден на ул. „Чардафон“ №8 и включва стълби с площадка и декоративно озеленяване.

Снимките се съхраняват в Държавен архив – Габрово и са от 70-те и 80-те години на миналия век.

Зареди още

Реклама

Популярни новини от последната седмица