

Култура
В диалога Музей – Училище се включиха и технолозите
Нов момент в проведения двудневен национален обучителен семинар „Музейно-образователни практики и електронната среда като ефективен инструмент в неформалното образование” е присъединяването на технолозите в диалога между музейната и педагогическа общност.
Такава е оценката на модератора на форума гл. ас. Тодор Петев от Софийски университет „Св. Климент Охридски”: „Силно впечатление в тазгодишния семинар, организиран от Национален център „Музейно училище” към Националния музей на образованието, ми направи отвореният, пълнокръвен, разнопосочен, но фокусиран диалог между поне три общности – учители, музейни специалисти и от трета страна – технолозите, които имат отношение към културното наследство и към неговото педагогическо измерение.
Сред участниците имаше поне двама, много активни – инж. Петър Атанасов от Археологическия музей във Варна и Николай Дунев, който създава активни исторически карти. Те повдигнаха важни и много актуални въпроси – по какъв начин технологиите могат да влязат съдържателно в образователния процес.

Не като забавление и атракция, а като част от образователното съдържание. Разбира се, и като преживяване. Технологиите имат място и все повече ще имат. Естествено, те никога няма да избутат настрани ролята на музеите като колекции и сбирки от автентични предмети.
Технологиите в музейно-образователните процеси ще бъде допълващи, но все по-активни и по-активни.” Четвъртият поред семинар на НЦ „Музейно училище” открои редица въпроси, които вълнуват музейната и педагогическа колегия в комуникацията музей – училище и използването на музейните ресурси в учебните програми и извънкласните дейности.
Дискутираните теми и казуси могат формално да се разделят на три групи:
– Тенденции в съчетаването на формалното образование с неформалното, осъществявано в музеи, галерии и места с културно-историческа памет.
– Споделяне на музейно-педагогически практики чрез демонстриране на ресурси (образователни програми, презентации, музейни тетрадки, работни листи, забавни задачи и игри, собствени блогове, сайтове, филми и др.)
– Представяне на добър опит – четирите урока, отличени от Министерството на образованието и науката по НП „Осигуряване на съвременна образователна среда” (Светла Баджакова от ППМГ „Гео Милев“ – Стара Загора, Васка Белчовска от ПГСС „Никола Пушкаров“ – Попово, Гюлджан Дауд от СУ „Никола Й. Вапцаров“ – Момчилград, и Добрин Пелтеков от ОУ „Св. Патриарх Евтимий“ – Велико Търново)

Организаторите на семинара и участниците подчертаха факта, че неформалното образование е подкрепяна от държавата политика. Народното събрание инициира кръглата маса „Училището в музея. Музеят в училището“.
Министерството на образованието и науката обезпечи финансово националната програма „Осигуряване на съвременна образователна среда“. МОН и Министерството на културата подписаха споразумения, свързани с посещенията на ученици в музеи, галерии и библиотеки.
МОН организира национален конкурс за най-добър урок в музей. Националният център „Музейно училище” като бенефициент в модула „Културните институции като образователна среда” получи възможност да участва активно и да координира диалога музей – училище.
В дискусиите се оформи мнение, че музейното образование е специфично и всеки негов образователен ресурс също е специфичен, но задължително всички те трябва да бъдат отворени (свободни за ползване).

Споделено беше още, че някои от тях са ефективни, само ако се реализират в музейна среда. Затова музейните педагози надграждат, допълват и адаптират ресурсите за електронна среда.
Според Тодор Петев много от музеите са натрупали голямо количество ресурси, които вече могат да бъдат модел и пример за други. Представителите на академичната общност обърнаха внимание на факта, че в учебното съдържание все повече се включват елементи от локалната история, което е предизвикателство за образователните програми на регионалните исторически музеи.
Докладите и дискусиите показаха, че и музейните специалисти и учителите се стараят да проучват процеса, да правят анкети, да търсят обратна връзка и да анализират с цел да увеличат ефективността на връзката музей – училище. Всички материали от форума ще бъдат обработени и сподели на сайта на НЦ „Музейно училище” nmo-shkolo.com. Семинарът „Музейно-образователни практики и електронната среда като ефективен инструмент в неформалното образование”, в който на 6 и 7 ноември онлайн се включиха над 50 представители на музеи, училища и университети, беше открит от инж. Таня Михайлова, заместник-министър на образованието и науката.

Следете ни и във Фейсбук на:
https://www.facebook.com/gabrovonews/
Култура
Дряново посреща изложбата „Майстори на рисунката“


Исторически музей – Дряново и Художествена галерия Стара Загора представят изложбата „Майстори на рисунката – Съвременна българска графика“. Тя ще бъде открита на 3 април от 17.30 часа в Икономовата къща.
Експозицията включва близо 60 графики и рисунки на едни от най-значимите български художници. Сред имената на представените творци личат тези на“ Владимир Димитров – Майстора, Никола Танев, Никола Кожухаров, Георги Лечев, Стоимен Стоименов и други изтъкнати художници.
Творбите, подбрани от богатия фонд на Художествена галерия Стара Загора, проследяват развитието на българската графика и представят разнообразие от стилове и техники.
Експозицията е представителна ретроспекция на съвременната българска графика и рисунка, като творбите са разпределени в две изложбени пространства, сподели Антон Антонов, художник и уредник в ИМ-Дряново.
Графиките са експонирани в Икономовата къща, а рисунките могат да бъдат разгледани в залата за временни експозиции „Колю Фичето“ в ИМ – Дряново.
Тази изложба е част от културния обмен и сътрудничеството между ИМ – Дряново и Художествена галерия Стара Загора. Изложбата ще бъде достъпна за посетители през целия месец април 2025 г.


Култура
Три музея представят изложба, посветена на градския бит


Изложбата „Всекидневие и стил – етнография на града“, която може да бъде разгледана в РЕМО „Етър“, представя навлизането на градския бит в живота на българите. Това се случва първо в Русе и Пловдив, а малко по-късно с развитието на индустрията и в Габрово.

В изложбата са показани предмети от бита, както ежедневни, така и луксозни. Посетителите могат да видят телефонен апарат, прибори за хранене, градски мъжки и дамски дрехи и аксесоари към тях, бръснач, табакери, музикални инструменти, нотни тетрадки и много други интересни за посетителите културни ценности.

Три музея, членове на Българския национален комитет на ИКОМ, се обединиха, за да представят тази толкова интересна и просвещаваща хората изложба – РЕМ – Пловдив, РИМ – Русе и РЕМО „Етър“.

„Всекидневие и стил – етнография на града“ е разположена в Музейния център на РЕМО „Етър“.



Култура
Биляна Пулийска гостува в Габрово с „Ти, моето сбъднато желание“


По повод Международния ден на детската книга – 2 април, Биляна Пулийска гостува в Габрово с детската си книга „Ти, моето сбъднато желание“.
Пулийска, учител по професия и по призвание, майка на три деца и автор и илюстратор на книгата „Ти, моето сбъднато желание!“ ще гостува на габровските деца, техните родители, учители и близки в РБ „Априлов-Палаузов“.
В книгата си „Ти, моето сбъднато желание“ авторът прави красива адаптация, подходяща за децата, на сложната тема за осиновяването – това е детска приказка, в която се разказва за любовта на една майка. Любов, която не е задължително да има биологична основа. Историята ни омагьосва със своята нежност и трогателност. Любовта на майката към осиновеното ѝ дете е също толкова дълбока и искрена, както всяка друга майчина любов, но има нещо изключително в начина, по който тя се проявява и расте.
Тази любов е съзнателен избор, акт на сърце, което търси да даде и получи обич, без да се ограничава от биологичните връзки. Осиновяването не е лесно решение, но е изключително възнаграждаващо. Това е огромна любов и безкрайна вяра в бъдещето. Биляна Пулийска е човек, отдаден на социални и образователни каузи, свързани с децата. Тя е основател на Образователна академия Smile, която отваря врати през 2016 година.
Появата ѝ е сбъднатата мечта на Биляна Пулийска – да се преподава на децата и тийнейджърите по забавен и интересен начин. Важното за нея е децата да учат, забавлявайки се. В Академия Smile се преподават английски, френски, гръцки, български език и математика. Уроците са забавни и се използват различни и прогресивни педагогически методи – метода на Мария Монтесори, метода на Глен Доман, игри с играчки и карти, с интерактивни дъски, има песни и танци.


-
Културапреди 5 дни
Българският фолклор завладя сърцата в Бали
-
Новинипреди 6 дни
Михаил Митов: Основен ремонт на улици в част от габровските села предвижда Бюджетът
-
Културапреди 5 дни
Домът на хумора и сатирата ще отпразнува 53 години на 1 април
-
Икономикапреди 5 дни
5% отстъпка от данъка, ако бъде платен до края на март
-
Икономикапреди 6 дни
Пазарът на труда в Габровско: Над 41 хиляди заети през 2024 г
-
Културапреди 7 дни
20 години кино в Севлиево
-
Културапреди 7 дни
Валя Балканска ще открие фестивала „Семе българско“
-
Любопитнопреди 5 дни
Габрово се подготвя да „разлае кучетата“ с традиционния карнавал през май