Свържи се с нас

Култура

„Готови за приключение! Авторали Будапеща – Константинопол”

Published

on

снимка: ХГ „Христо Цокев“ – Габрово

Днес, 4 юни, в Художествената галерия „Христо Цокев” в Габрово ще бъде открита изложбата „Готови за приключение! Авторали Будапеща – Константинопол”. В нея са включени 20 фотографии и 12 текста за автомобилното приключение през 1912 г. – рали Будапеща – Константинопол, преминало и през България.

Изложбата се провежда под патронажа на министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията Росен Желязков.

Изложбата е гостувала в Истанбул, Букурещ и няколко града в България. У нас към нея са добавени материали, показващи как в тогавашната българска преса е отразено преминаването на автомобилистите през наша територия. Това е ценен принос на Унгарския културен институт в София, като заслугата е на г-жа Лиана Петрова от УКИ, която е проучила в Националната библиотека информациите за българската отсечка от ралито в различни наши вестници от 1912 г.

В зората на автомобилизма на мода са дългите ралита, по време на които могат да се демонстрират техническите способности на новото транспортно средство. Измежду тези съревнования най-известен е автопробегът Париж – Пекин от 1907 година. В Централна Европа автомобилният спорт се развива благодарение на състезанията за доказване на надеждността на автомобила и са въведени са от принц Хайнрих Пруски.

снимка: ХГ „Христо Цокев“ – Габрово

През 1909 г. ралито стига и до Унгария и подтиква представителите на Унгарския автомобилен клуб да организират подобни надпревари. Преди Първата световна война се правят множество едромащабни обиколки: Обиколката Татра-Адрия, Обиколката из Карпатите и т.н. Първата от тях, която пресича целия балкански регион и свършва в Константинопол, се провежда между 29 юни и 6 юли 1912 година. Маршрутът на автомобилния клуб, приел междувременно названието „Кралски”, при тогавашните пътни обстоятелства е минавал по непроходими пътища, буквално през долини и чукари.

Най-популярната автомобилна марка сред участниците в ралито е френската De Dion. В този ранен етап от развитието на автомобилизма, две тенденции мерят сили: французите залагат на бързината, а англичаните – на надеждността на колите.

Изложбата е интересна не само за любителите на автомобили, но и за всички, които се интересуват от историята на автомобилизма.

В Централна Европа, с посредничеството на немците, се разпространяват предимно ралитата за надеждност. Автопробегът, организиран от принц Хайнрих Пруски и носещ неговото име, през 1909 г. достига и Унгария, благодарение на което и тя се включва в кръвообращението на международния автомобилен спорт. Следва кратко прекъсване, но това вече е период на набиране на сила. Унгарският автомобилен клуб създава и Спортна комисия, която се опитва да отговори на изискванията на членската маса, която през 1912 г. наброява 400 души през 1912 година.

снимка: ХГ „Христо Цокев“ – Габрово

Накрая от 1912 г. клубът, упълномощен вече да носи името „Кралски”, започва да организира ралита. Те могат да бъдат сравнени по-скоро с днешните олдтаймер ралита: тогавашните автомобилисти – преуспели предприемачи, аристократи, и неколцина въодушевени професионалисти правят няколкодневни преходи. Най-голям проблем представлява неразвитата пътна мрежа: през 1912 г. в Унгария има над 10 хиляди километра държавни пътища с чакълена настилка. С твърда настилка са само 239 километра. Първото шосе с бетонова настилка е направено през 1911 година. Участниците в автомобилната надпревара от 1912 г., след това в ралито Будапеща-Константинопол, в пробега Татри-Адриатика през 1913 г. и в Карпатското рали от 1914 г. надлъж и шир обхождат територията на историческа Унгария и Австро-унгарската монархия, дори понякога излизат и извън границите им. Първата световна война обаче слага край на техните усилия.

Автопробегът Будапеща-Константинопол е първата собствена трансгранична проява на Кралския унгарски автомобилен клуб. От двайсет и петте кандидати на старта в крайна сметка застават деветнайсет, които изминават близо две хиляди километровото трасе. Задачата им не е лека: от Унгария през Балканите до Турция те се движат по едва проходими пътища, буквално през долини и чукари.

снимка: ХГ „Христо Цокев“ – Габрово

Запазени са множество снимки и от българския участък на трасето. Например в Дряново, където виждащата се на снимката кула стои и днес. От Филипополис, тоест Пловдив с градоначалника на София. Друга забележителност на пътя е преминаването на прохода Шипка, който заради невероятните си стръмнини подлага колите на огромно изпитание.

Изложбата може да бъде разгледана до 26 юни в Малка зала на ет 2. в ХГ „Христо Цокев”, като напомняме, че всеки вторник входът е безплатен.


Следете ни и във Фейсбук на:
https://www.facebook.com/gabrovonews/

Култура

Именуват зала в ХГ „Христо Цокев“ на Дора Бонева

Published

on

На 4 април в 17.30 часа в Художествена галерия „Христо Цокев“ ще бъде открита изложба, която съпътства церемонията по именуване на зала на Дора Бонева (1936 – 2021). Основният акцент в експозицията е върху ранни творби, които са част от постъпилото в галерията дарение от г-жа Марта Левчева – дъщеря на Дора Бонева.

Специален гост на събитието ще бъде Маестро Минчо Минчев, който провежда Майсторски клас в

Габрово. Художничката Дора Бонева е от поколението възпитаници на Априловската гимназия, които оставят трайни следи в българската и световна култура. Тя е родена в Габрово през 1936 г. в семейството на Иван Бонев, човек раздвоен между таланта на музикант и диригент, и кариерата на търговец, и директор на текстилната фабрика „Принц Кирил“. Бонев е голям приятел на композитора Петко Стайнов.

Първите срещи на Дора Бонева с живописта са в кабинета по рисуване на Априловската гимназия, където през 1948 г. Иван Захариев и Борис Попов организират своя прословут кръжок. „Габровската колония“ – така учителите наричат група талантливи деца, които между игрите и организирането на театрални постановки намират време да рисуват. Това са Георги Дойнов, Дора Бонева, Драган Немцов, Ива Хаджиева и Христо Явашев – Кристо, все познати имена с голям принос за развитието на съвременното изкуство.

Именно тук се заражда силната любов на Дора Бонева към живописта – така откровена и чиста, на моменти звучаща като изповед. Любов, на която художничката остава вярна до сетния си дъх. Дора Бонева завършва Художествената академия в София, където учи живопис в класа на академик Дечко Узунов. Участва във всички общи национални изложби и в редица български представяния в чужбина.

Получава награди за своето творчество от Съюза на българските художници, от Софийската община, от културния институт „Солензара“ в Париж, сребърен медал от Френската академия за изящни изкуства и др. От 1981 г. е член-кореспондент на Европейската академия за наука, изкуство и култура със седалище в Париж.

През 1989, 1990 и 1993 г. участва в Есенния салон в Париж. Избрана е като гостуващ художник за сезона 1994 –1995 г. от „Грифис арт център“ в Ню Лондон, Кънектикът, САЩ. От 1996 г. е член на борда „Грифис арт център“. От 2008 г. е член на академия „Орфей“. Нейни картини има в сградата на ЮНЕСКО в Париж, в много галерии и частни колекции в България, Англия, Франция, Италия, Холандия, Германия, Русия, Гърция, Япония, Израел, Латинска Америка и САЩ.

Зареди още

Култура

Дряново посреща изложбата „Майстори на рисунката“

Published

on

Исторически музей – Дряново и Художествена галерия Стара Загора представят изложбата „Майстори на рисунката – Съвременна българска графика“. Тя ще бъде открита на 3 април от 17.30 часа в Икономовата къща.

Експозицията включва близо 60 графики и рисунки на едни от най-значимите български художници. Сред имената на представените творци личат тези на“ Владимир Димитров – Майстора, Никола Танев, Никола Кожухаров, Георги Лечев, Стоимен Стоименов и други изтъкнати художници.

Творбите, подбрани от богатия фонд на Художествена галерия Стара Загора, проследяват развитието на българската графика и представят разнообразие от стилове и техники.

Експозицията е представителна ретроспекция на съвременната българска графика и рисунка, като творбите са разпределени в две изложбени пространства, сподели Антон Антонов, художник и уредник в ИМ-Дряново.

Графиките са експонирани в Икономовата къща, а рисунките могат да бъдат разгледани в залата за временни експозиции „Колю Фичето“ в ИМ – Дряново.

Тази изложба е част от културния обмен и сътрудничеството между ИМ – Дряново и Художествена галерия Стара Загора. Изложбата ще бъде достъпна за посетители през целия месец април 2025 г.

Зареди още

Култура

Три музея представят изложба, посветена на градския бит

Published

on

Изложбата „Всекидневие и стил – етнография на града“, която може да бъде разгледана в РЕМО „Етър“, представя навлизането на градския бит в живота на българите. Това се случва първо в Русе и Пловдив, а малко по-късно с развитието на индустрията и в Габрово.

В изложбата са показани предмети от бита, както ежедневни, така и луксозни. Посетителите могат да видят телефонен апарат, прибори за хранене, градски мъжки и дамски дрехи и аксесоари към тях, бръснач, табакери, музикални инструменти, нотни тетрадки и много други интересни за посетителите културни ценности.

Три музея, членове на Българския национален комитет на ИКОМ, се обединиха, за да представят тази толкова интересна и просвещаваща хората изложба – РЕМ – Пловдив, РИМ – Русе и РЕМО „Етър“.

„Всекидневие и стил – етнография на града“ е разположена в Музейния център на РЕМО „Етър“.

Зареди още

Реклама

Популярни новини от последната седмица