

Култура
„Готови за приключение! Авторали Будапеща – Константинопол”

снимка: ХГ „Христо Цокев“ – Габрово
Днес, 4 юни, в Художествената галерия „Христо Цокев” в Габрово ще бъде открита изложбата „Готови за приключение! Авторали Будапеща – Константинопол”. В нея са включени 20 фотографии и 12 текста за автомобилното приключение през 1912 г. – рали Будапеща – Константинопол, преминало и през България.
Изложбата се провежда под патронажа на министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията Росен Желязков.
Изложбата е гостувала в Истанбул, Букурещ и няколко града в България. У нас към нея са добавени материали, показващи как в тогавашната българска преса е отразено преминаването на автомобилистите през наша територия. Това е ценен принос на Унгарския културен институт в София, като заслугата е на г-жа Лиана Петрова от УКИ, която е проучила в Националната библиотека информациите за българската отсечка от ралито в различни наши вестници от 1912 г.
В зората на автомобилизма на мода са дългите ралита, по време на които могат да се демонстрират техническите способности на новото транспортно средство. Измежду тези съревнования най-известен е автопробегът Париж – Пекин от 1907 година. В Централна Европа автомобилният спорт се развива благодарение на състезанията за доказване на надеждността на автомобила и са въведени са от принц Хайнрих Пруски.

снимка: ХГ „Христо Цокев“ – Габрово
През 1909 г. ралито стига и до Унгария и подтиква представителите на Унгарския автомобилен клуб да организират подобни надпревари. Преди Първата световна война се правят множество едромащабни обиколки: Обиколката Татра-Адрия, Обиколката из Карпатите и т.н. Първата от тях, която пресича целия балкански регион и свършва в Константинопол, се провежда между 29 юни и 6 юли 1912 година. Маршрутът на автомобилния клуб, приел междувременно названието „Кралски”, при тогавашните пътни обстоятелства е минавал по непроходими пътища, буквално през долини и чукари.
Най-популярната автомобилна марка сред участниците в ралито е френската De Dion. В този ранен етап от развитието на автомобилизма, две тенденции мерят сили: французите залагат на бързината, а англичаните – на надеждността на колите.
Изложбата е интересна не само за любителите на автомобили, но и за всички, които се интересуват от историята на автомобилизма.
В Централна Европа, с посредничеството на немците, се разпространяват предимно ралитата за надеждност. Автопробегът, организиран от принц Хайнрих Пруски и носещ неговото име, през 1909 г. достига и Унгария, благодарение на което и тя се включва в кръвообращението на международния автомобилен спорт. Следва кратко прекъсване, но това вече е период на набиране на сила. Унгарският автомобилен клуб създава и Спортна комисия, която се опитва да отговори на изискванията на членската маса, която през 1912 г. наброява 400 души през 1912 година.

снимка: ХГ „Христо Цокев“ – Габрово
Накрая от 1912 г. клубът, упълномощен вече да носи името „Кралски”, започва да организира ралита. Те могат да бъдат сравнени по-скоро с днешните олдтаймер ралита: тогавашните автомобилисти – преуспели предприемачи, аристократи, и неколцина въодушевени професионалисти правят няколкодневни преходи. Най-голям проблем представлява неразвитата пътна мрежа: през 1912 г. в Унгария има над 10 хиляди километра държавни пътища с чакълена настилка. С твърда настилка са само 239 километра. Първото шосе с бетонова настилка е направено през 1911 година. Участниците в автомобилната надпревара от 1912 г., след това в ралито Будапеща-Константинопол, в пробега Татри-Адриатика през 1913 г. и в Карпатското рали от 1914 г. надлъж и шир обхождат територията на историческа Унгария и Австро-унгарската монархия, дори понякога излизат и извън границите им. Първата световна война обаче слага край на техните усилия.
Автопробегът Будапеща-Константинопол е първата собствена трансгранична проява на Кралския унгарски автомобилен клуб. От двайсет и петте кандидати на старта в крайна сметка застават деветнайсет, които изминават близо две хиляди километровото трасе. Задачата им не е лека: от Унгария през Балканите до Турция те се движат по едва проходими пътища, буквално през долини и чукари.

снимка: ХГ „Христо Цокев“ – Габрово
Запазени са множество снимки и от българския участък на трасето. Например в Дряново, където виждащата се на снимката кула стои и днес. От Филипополис, тоест Пловдив с градоначалника на София. Друга забележителност на пътя е преминаването на прохода Шипка, който заради невероятните си стръмнини подлага колите на огромно изпитание.
Изложбата може да бъде разгледана до 26 юни в Малка зала на ет 2. в ХГ „Христо Цокев”, като напомняме, че всеки вторник входът е безплатен.
Следете ни и във Фейсбук на:
https://www.facebook.com/gabrovonews/
Култура
Именуват зала в ХГ „Христо Цокев“ на Дора Бонева


На 4 април в 17.30 часа в Художествена галерия „Христо Цокев“ ще бъде открита изложба, която съпътства церемонията по именуване на зала на Дора Бонева (1936 – 2021). Основният акцент в експозицията е върху ранни творби, които са част от постъпилото в галерията дарение от г-жа Марта Левчева – дъщеря на Дора Бонева.
Специален гост на събитието ще бъде Маестро Минчо Минчев, който провежда Майсторски клас в
Габрово. Художничката Дора Бонева е от поколението възпитаници на Априловската гимназия, които оставят трайни следи в българската и световна култура. Тя е родена в Габрово през 1936 г. в семейството на Иван Бонев, човек раздвоен между таланта на музикант и диригент, и кариерата на търговец, и директор на текстилната фабрика „Принц Кирил“. Бонев е голям приятел на композитора Петко Стайнов.
Първите срещи на Дора Бонева с живописта са в кабинета по рисуване на Априловската гимназия, където през 1948 г. Иван Захариев и Борис Попов организират своя прословут кръжок. „Габровската колония“ – така учителите наричат група талантливи деца, които между игрите и организирането на театрални постановки намират време да рисуват. Това са Георги Дойнов, Дора Бонева, Драган Немцов, Ива Хаджиева и Христо Явашев – Кристо, все познати имена с голям принос за развитието на съвременното изкуство.
Именно тук се заражда силната любов на Дора Бонева към живописта – така откровена и чиста, на моменти звучаща като изповед. Любов, на която художничката остава вярна до сетния си дъх. Дора Бонева завършва Художествената академия в София, където учи живопис в класа на академик Дечко Узунов. Участва във всички общи национални изложби и в редица български представяния в чужбина.
Получава награди за своето творчество от Съюза на българските художници, от Софийската община, от културния институт „Солензара“ в Париж, сребърен медал от Френската академия за изящни изкуства и др. От 1981 г. е член-кореспондент на Европейската академия за наука, изкуство и култура със седалище в Париж.
През 1989, 1990 и 1993 г. участва в Есенния салон в Париж. Избрана е като гостуващ художник за сезона 1994 –1995 г. от „Грифис арт център“ в Ню Лондон, Кънектикът, САЩ. От 1996 г. е член на борда „Грифис арт център“. От 2008 г. е член на академия „Орфей“. Нейни картини има в сградата на ЮНЕСКО в Париж, в много галерии и частни колекции в България, Англия, Франция, Италия, Холандия, Германия, Русия, Гърция, Япония, Израел, Латинска Америка и САЩ.


Култура
Дряново посреща изложбата „Майстори на рисунката“


Исторически музей – Дряново и Художествена галерия Стара Загора представят изложбата „Майстори на рисунката – Съвременна българска графика“. Тя ще бъде открита на 3 април от 17.30 часа в Икономовата къща.
Експозицията включва близо 60 графики и рисунки на едни от най-значимите български художници. Сред имената на представените творци личат тези на“ Владимир Димитров – Майстора, Никола Танев, Никола Кожухаров, Георги Лечев, Стоимен Стоименов и други изтъкнати художници.
Творбите, подбрани от богатия фонд на Художествена галерия Стара Загора, проследяват развитието на българската графика и представят разнообразие от стилове и техники.
Експозицията е представителна ретроспекция на съвременната българска графика и рисунка, като творбите са разпределени в две изложбени пространства, сподели Антон Антонов, художник и уредник в ИМ-Дряново.
Графиките са експонирани в Икономовата къща, а рисунките могат да бъдат разгледани в залата за временни експозиции „Колю Фичето“ в ИМ – Дряново.
Тази изложба е част от културния обмен и сътрудничеството между ИМ – Дряново и Художествена галерия Стара Загора. Изложбата ще бъде достъпна за посетители през целия месец април 2025 г.


Култура
Три музея представят изложба, посветена на градския бит


Изложбата „Всекидневие и стил – етнография на града“, която може да бъде разгледана в РЕМО „Етър“, представя навлизането на градския бит в живота на българите. Това се случва първо в Русе и Пловдив, а малко по-късно с развитието на индустрията и в Габрово.

В изложбата са показани предмети от бита, както ежедневни, така и луксозни. Посетителите могат да видят телефонен апарат, прибори за хранене, градски мъжки и дамски дрехи и аксесоари към тях, бръснач, табакери, музикални инструменти, нотни тетрадки и много други интересни за посетителите културни ценности.

Три музея, членове на Българския национален комитет на ИКОМ, се обединиха, за да представят тази толкова интересна и просвещаваща хората изложба – РЕМ – Пловдив, РИМ – Русе и РЕМО „Етър“.

„Всекидневие и стил – етнография на града“ е разположена в Музейния център на РЕМО „Етър“.



-
Културапреди 6 дни
Българският фолклор завладя сърцата в Бали
-
Новинипреди 7 дни
Михаил Митов: Основен ремонт на улици в част от габровските села предвижда Бюджетът
-
Културапреди 6 дни
Домът на хумора и сатирата ще отпразнува 53 години на 1 април
-
Икономикапреди 6 дни
5% отстъпка от данъка, ако бъде платен до края на март
-
Икономикапреди 7 дни
Пазарът на труда в Габровско: Над 41 хиляди заети през 2024 г
-
Любопитнопреди 6 дни
Габрово се подготвя да „разлае кучетата“ с традиционния карнавал през май
-
Културапреди 3 дни
Три музея представят изложба, посветена на градския бит
-
Кримипреди 6 дни
Инсп. Божинов пред абитуриенти: Управлението на автомобил е огромна отговорност!