Новини
Обучение по време на пандемия от коронавирус
Вече отминаващата пандемия и психоза покрай нея, причинена от коронавируса, ни кара да се върнем в нейното начало и да си спомним с носталгия по нормалното протичане на ежедневието ни. Точно преди началото на вируса, обхванал цялото земно кълбо, двама учители – Мирослав Михайлов и Косьо Христов от Професионална техническа гимназия „Д-р Никола Василиади“ – Габрово, бяха на едноседмично обучение в един от най – засегнатите испански градове, Валенсия. За това какво научиха, как си дойдоха и всичко интересно, разказва учителят по Английски език Мирослав Михайлов.
„Едноседмичният курс, който се проведе от 9 до 13 март, с участието на Мирослав Михайлов и Косьо Христов беше продължение на участието на ПТГ – Габрово в проекта за квалификация на учителите „Програмиране и ИКТ за по-качествено техническо образование в ИТ сектора“, с код 2019-1-BG01-KA101-061368 към програма Еразъм+.
За разлика от първата част, провела се през септември м.г., сега акцентът беше върху прилагането на различни технологии на комуникацията в процеса на обучение, която би довела до модерен подход както в преподаването, така и в усвояването на добри практики и умения. На базата на предишните ни сътрудничества с ЕСМОВИЯ, както и участието ни в проекти от миналото, напр. „Влак за Европа“, може да се каже, че ПТГ „Д-р Никола Василиади“ постепенно с времето се утвърди в международната си интегрираност, като сигурен партньор в образователни проекти от различен спектър.
Избраната посока на модернизиране и усвояване на ползотворни образователни практики има вече своята традиция, която беше потвърдена и с участието ни през месец март във Валенсия. Както и в предишните ни съвместни обучения, домакините от ЕСМОВИЯ бяха структурирали обучението на отлично ниво.
Чрез лекторите Хоаким Ортиз – Чимо и Хермеландо Ферандо – Херме, ни беше демонстриран модерен подход, засягащ в по-малка степен обучението в реална класна стая. В по-голямата си част, семинарите и практическите задачи засегнаха актуалното по време на пандемията дистанционното обучение.
Акцентът при Чимо беше в 2 посоки – ИКТ в реална класна стая да се използва като методически помощник на учителя, чието умело прилагане спестява време и оптимизира използването на мултимедийни инструменти, напр. Мултимедийна дъска, водещо до постигането на методическите цели в реална класна стая.
Използването на облачни технологии при онлайн обучение и постигането на максимален ефект при работата със Symbaloo (MS Teams) и различните възможности, които дава Google. Практическите занимания включиха запознаване с: Jamboard – облачна интерактивна дъска достъпна за всеки ученик Classroom screen – онлайн методическо средство за урегулиране на урока с помощни средства – екран с инструкции, светофар регулиращ активността в час и дисциплината посредством трите светлинни сигнала.
Бяха ни показани неизчерпаемите възможности на Google Suite – облачната технология в помощ на учителя, даваща му редица възможности да си създаде собствен сайт без да е програмист, да класифицира методични и помощни материали и работа в екип с колеги.
Другите скрити чудеса на Google като Timeline Tools ни запознаха с инструментите за гъвкаво управление на разпределението на преподаден материал, с помощта на хронологични графики, показващи напредъка и трудностите при всеки ученик, както и бърза обратна връзка, при преценка на учителя да се отдели повече време за определени затруднения, нефиксирани в разпределението.
Padlet пък би ни помогнал в създаването на собствен ресурс от материали и шкафче за събиране и съхранение на домашни проекти и работи.
Всичко дотук, колкото и напредничаво да е, ни демонстрира класическата връзка ученик- учител, в едно ново „облачно“ измерение на понятието. В семинарите на Херме бяхме въведени в т.нар „Обърната класна стая“ – Flipped Classroom, ученикът или група подготвя новия урок с всички възможности на смарт технологиите, докато учителят е само координатор, като така учениците учат новия материал и го преподават на съучениците си.
Беше ни демонстриран методът Plickers чрез специални карти, които се раздават на учениците, за да се установяват индивидуалните отговори на всеки един от класа за минута. Учениците нямат нужда от смарт устройства в Пликърс.
След демонстрирането и работата с всичките ИКТ, както в онлайн, така и в реална среда, която основна цел е мотивирането на учениците, дойде време да бъдем въведени и в Учене базирано на игра, т.нар. Геймификейшън или GBL- Games Based Learning- част от активната методика, заложена в концепцията за поддържане и засилване на мотивацията за учене.
С изричното условие, че игрите се използват като помощно средство, а не заради самата игра ни беше демонстриран ClassCraft, чиято философия е чрез прилагане на ролеви игрови модели в неигрова среда, повишаване на мотивацията и фокусиране върху преподаването, с вкарване на игрови модел има система от награди след преодоляване на някакво предизвикателство, да се проследява напредването на играча-ученик в реална среда.
Технически играта се създава от учителя – има си свой сюжет и история, което включва учебен материал, адаптиран за нивото на класа, изградена е във виртуална среда и учениците имат аватари, като минават през различни стадии, в които индиректно се преподава, т.е. усвоява се материалът. Подходяща е за всеки учебен предмет.
В заключение можем само да благодарим за професионализма на нашите преподаватели Чимо и Херме, с който те успяха да ни покажат новите начини и техники при дистанционно обучение, някъде там в края на нашия престой във Валенсия, в края на семинарите ни, надвисна сянката на пандемията, която промени начина на обучение и ни постави нови предизвикателства за преподаване и методи, заложени сякаш подсъзнателно в темите на семинара.“
Така, само ден преди обявяване на карантина в цяла Валенсия, нашите учители излетяха към България. А ден преди полета, нищо не е подсказвало за това, което предстои. В петъчната вечер, Валенсия е бил завладян от местен карнавал, в който градът се е веселил от сърце.
Два дни след обявяването на извънредното положение и в България, Михайлов и Христов се прибраха на родна земя и съвсем съвестно изкараха 14-дневната си карантина. За щастие и двамата са абсолютно здрави и дори под карантина продължиха да обучават дистанционно младите „Василиадиевци“.
Новини
Зам.-министърът на туризма бе отличен с плакет от ПГТ – Габрово
В Навечерието на Коледа, ученици от Професионалната гимназия по туризъм „Пенчо Семов“ – Габрово подготвиха различни събития. В последната учебна седмица атмосферата по коридори, фоайета, класни стаи е заредена с емоция и празничност. Предлагаха се сувенири и коледни картички с пожелания, изработени от учениците, в името на благотворителна кампания за събиране на средства за подомагане на социално слаби семейства.
Всеки клас организира посещения в домове на възрастни самотни хора, центрове за обществена подкрепа на деца с увреждания, приюта за бездомни животни, за да дари частица радост. От столовата на училището се носи музика, предвещаваща традиционния коледен бал на 20-ти декември.
И в цялата тази предколедна олелийня, учениците от 10-ти „а“ клас, специалност „Икономика и мениджмънт“, показаха знания и умения в няколко области – английски и немски език, организация на събитие и общуване с многобройна публика. Билингвалният урок в STEM центъра на гимназията представи коледни вълшебства от немската празнична кухня, предостави възможност на гостите на изявата да се включат в забавни игри и да дегустират коледни ястия и напитки, приготвени и аранжирани от техни съученици.
Екипът от преподаватели – учители по немски и английски език, технологични дисциплини, туристически дисциплини, хлебопроизводство и сладкарство показа на колегите си методика за организиране на интегративен урок, методика, която може да бъде използвана в класната стая в ежедневната педагогическа практика.
Специални гости на събитието бяха заместник – министърът на туризма Павлин Петров и старши експертът по чужди езици от РУО – Габрово Силвана Пенелска. Заместник – министър Павлин Петров прие поканата след открития урок да проведе дискусия с ученици, на тема „Предизвикателствата пред младите хора на пазара на труда в сферата на туризма“.
Преслава Христова, Йоана Николова, Валя Пенева, Евгени Боянов, Севин Ашим засипаха с въпроси заместник-министър Петров – за рекламата в туризма, привличането на млади хора в сектора, заплащането и атрактивността на професията, какъв туристически продукт би предложил гостът, ако той самият трябва да стартира собствен бизнес, за качествата и уменията на младия човек, започващ проект в сферата на туризма.
И Денислава Пеева, ученичка от 12 „б“ клас, сподели, че вече го е направила – тя има своя бизнес в центъра на Габрово. Учениците, участници в дискусията, получиха личната визитка на господин Петров с уверението, че би разговарял с всеки един в бъдеще.
Директорът на гимназията Радослав Стоянов връчи на заместник-министър Петров плакет за оказаната финансова подкрепа за организиране и провеждане на състезанието за непрофесионалисти „На върха на пламъка“.
Новини
Отец Максим посети децата от полицейското управление в НУ „Васил Левски“
Отец Максим се срещна с учениците от „Детско полицейско управление“ в НУ „Васил Левски“ – Габрово. Посещението на свещеника е част от занятията, включени в обучителния модул „Здраве, етика и право“ на националната програма „Детско полицейско управление“.
Третокласниците от Начално училище „Васил Левски“ посрещнаха радушно свещеника. Те го обсипаха с множество въпроси, на които отецът отговаря с готовност. Той им разказа за предстоящия светъл християнски празник Рождество Христово, като им прочете и адаптиран за деца откъс от Евангелието.
В края на беседата отец Максим пожела на учениците да бъдат щастливи и винаги да носят Христос в сърцата си.
Новини
Промениха правилата за отпускане на финансова помощ за дете
Общинският съвет единодушно прие промяна в правилата за отпускане на финансова помощ за новородено и осиновено дете в община Габрово, която позволява на редовните студенти във висши учебни заведения в други градове също да получат подкрепа. Новината съобщиха от Община Габрово.
Досега наличието на условие и двамата родители да са с настоящ адрес в община Габрово, към момента на подаване на заявлението за финансовата помощ, оставяше оставя извън кръга на правоимащите лица редовните студенти в други градове, които са изпълнили задължението по закон да се регистрират по настоящия си адрес.
Целта на промяната е да се приведат правилата на Общината в съответствие с нормативната уредба и да отговарят в по-голяма степен на разнообразните случаи от практиката.
Така от 1 януари 2025 г. в Габрово финансовата помощ ще се отпуска при условие, че новороденото/осиновеното дете е с постоянен адрес в община Габрово, като се допуска изключение от изискването за настоящ адрес на родителите, ако единия или двамата са редовни студенти към датата на подаване на заявлението за финансова помощ.
-
Икономикапреди 5 дни
Коледен Фермерски пазар „ОТ БГ” на 21 декември на паркинга пред BILLA
-
Новинипреди 5 дни
Обявяват „Спортист на годината на Габрово“ с космическа церемония
-
Новинипреди 5 дни
В Габрово ще бъде открит монумент на д-р Никола Василиади
-
Любопитнопреди 3 дни
Коледен урок по модерен балет и гимнастика за деца
-
Културапреди 5 дни
Тази вечер е Рождественият концерт „Свята нощ“
-
Културапреди 4 дни
Писателката Ружа Велчева гостува на габровци
-
Новинипреди 2 дни
Откриха паметник на д-р Никола Василиади в Габрово
-
Новинипреди 3 дни
До Чикаго и назад: Д-р Пламен Дочев гостува на колегите си в МБАЛ „Д-р Тота Венкова“